<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2"><meta name=Generator content="Microsoft Word 14 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Tahoma;
        panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;}
@font-face
        {font-family:-moz-fixed;
        panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";
        color:black;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
span.moz-smiley-s1
        {mso-style-name:moz-smiley-s1;}
span.StylE-mailovZprvy18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        color:#1F497D;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-size:10.0pt;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body bgcolor=white lang=CS link=blue vlink=purple><div class=WordSection1><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Další argument pro třecí brzdu je, že tramvaje jezdí na ss napětí (bačkory jsou dokonce napájené z akumulátorů). Vzhledem k tomu, že bačkory se používají až při malých rychlostech, v případě funkčnosti pomocí vířivých proudů by jejich účinnost se zmenšující se rychlostí vůči kolejnici prudce klesala.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Proto to možná funguje u vlaků napájených střídavinou.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Jakub Šerých<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>P.S. V Praze se podle klepnutí bačkorama ve stanici snadno pozná, že se vyměnili řidiči (mají povinnost si při přebírání vozu jejich funkčnost ověřit).  <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><div><div style='border:none;border-top:solid #B5C4DF 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal><b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif";color:windowtext'>From:</span></b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif";color:windowtext'> Hw-list [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] <b>On Behalf Of </b>Alexandra Svobodová<br><b>Sent:</b> Saturday, February 22, 2014 5:27 PM<br><b>To:</b> HW-news<br><b>Subject:</b> OT: Magnetická brzda<o:p></o:p></span></p></div></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal><span style='font-size:10.0pt;font-family:"-moz-fixed","serif"'>Dobré odpoledne, <br><br>    dostala jsem se do menšího sporu s jedním člověkem a myslím si, že ze mne dělá blbce. Ale pro jistotu se zeptám i zde chytřejších <br><br>    Ten člověk mi tvrdí, že magnetické brzdy tramvají a některých vlaků nepracují na principu toho, že se brzdný trámec prostě přisaje ke kolejnici, čímž vznikne značné tření a vozidlo tak rychle zastaví, ale na tom, že magnety budí v kolejnici vířivé proudy, ty pak budí další magnetické pole a působení obou magnetických polí na sebe se vozidlo zastaví. <br><br>    Teoreticky má určitě pravdu, takto se brzdit dá, ale jak by musel být veliký proud v cívkách, aby tímto způsobem dokázaly zastavit pohybující se vozidlo vážící třeba 500 tun? Navíc mezi cívkami a kolejnici by měla být nějaká vzduchová mezera... A stačí k vybuzení vířivých proudů stačí i jen pohyb magnetu buzeného stejnosměrným proudem? <br><br>    Nejde mi o exaktní výpočty, ale tak o rámcovou představu. <br><br>    Saša Svobodová <o:p></o:p></span></p></div></div></body></html>