<div dir="ltr">Takže když budu baterku při nějakých 10V - 10,5V odpojovat, tak nemusím nic moc víc řešit, ne? Připojím k tomu tvrdých 13,8V přes pojistku řekněme 30A a je to?<div><br></div><div>Co je lepší na odpojování těch baterek? Nějaké relé, nebo N-FET v záporné větvi? </div>
<div><br></div><div>Radši bych tam měl P FET v kladné větvi, ale ty mají asi větší Rdson, nebo už doba pokročila?</div><div class="gmail_extra"><br clear="all"><div>Honza Půhoný</div>
<br><br><div class="gmail_quote">Dne 23. září 2013 16:31 Vláďa Anděl <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz" target="_blank" onclick="window.open(&#39;https://mail.google.com/mail/?view=cm&amp;tf=1&amp;to=vaelektronik@vaelektronik.cz&amp;cc=&amp;bcc=&amp;su=&amp;body=&#39;,&#39;_blank&#39;);return false;">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>&gt;</span> napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Tak tohle je snad normální, ne? Když jsem se ještě na průmce učil telefonní ústřednu P51, říkali nám že z dvoubateriového provozu se postupně přechází na jednobateriový. Ty dvě baterie se původně přepínaly, jedna se nabíjela a z druhé se jelo. Výhoda byla snad jen že zdroj do telefonu nevrčel, nevýhod spousta. Najednou zjistili, že trvale dobíjená baterka déle vydrží :-) Nevýhoda paralelního provozu je snad jen v tom, že když při výpadku energie vybijete baterku totálně, chvíli pak na ní napětí postupně roste a něčemu by to mohlo vadit. Tohle je jediný důvod, proč omezit dobíjecí proud. Řešil jsem to tak, že baterie se dobíjela přes odpor a zpátky to šlo přes diodu. Napětí zdroje pak musíte stabilizovat podle doporučeného udržovacího napětí baterie. U otevřených NiCd to není moc kritické, u olova je dobré zavádět i teplotní kompenzaci. Hermetické NiCd jsou pro tento režim nepoužitelné! Pokud nechcete (nemůžete) regulovat celý zdroj podle baterky, omezíte dobíjecí proud klidně i lineárním stabilizátorem. Ztráta na něm bude pouze po výpadku, jinak prakticky nulová. Pokud zabráníte ztrátě napětí baterky, propojte všechno paralelně a máte klid.<span class="HOEnZb"><font color="#888888"><br>

Anděl</font></span><div class="HOEnZb"><div class="h5"><br>
<br>
On 23.9.2013 14:40, Alexandra Svobodová wrote:<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
Hezké odpoledne,<br>
<br>
    zabezpečovací zařízení železnic používá takový trik a to, že zařízení je trvale napájené z baterií a ty jsou zároveň nabíjené. Takže je všechno vlastně zapojené paralelně: zdroj, baterie i napájené zařízení. Výhodou je, že není potřeba žádné přepínání. Prostě při vypnutí sítě se jede dál na baterie a zařízení to ani nepozná (tedy pozná to odpadem hlídacího relé sítě) a tak nehrozí žádné nepředloženosti.<br>

<br>
    Další výhoda je, že dobíječe mohou být dimenzované jen na jmenovitý proud zařízení, plus rezerva na dobíjení, a případné špičky v odběru pokryje baterie.<br>
<br>
    Vlastně mne nenapadá žádná nevýhoda tohoto uspořádání. Neříkám, že není, ale nenapadá mne. Snad jen jedna a to, že je potřeba mít baterie určené pro tento režim práce, ale to snad není nevýhoda.<br>
<br>
    Saša Svobodová<br>
<br></blockquote></div></div></blockquote></div></div></div>