<div dir="ltr">No ja bych tipoval, ze to nebude popularizacni clanek pro nositele nobelovy ceny za fyziku:)<div>Ja by to tipoval &quot;pro deti a mladez&quot; - a tam mi tyto analogie pripadaji velmi rozumne. A i pro dospelou sirokou verejnost. Kdyz to manzelce vysvetlim timto zpusobem, pochopi to. A je uplne jedno jak moc je to zjednodusene a kde vsude to pokulhava. Kdyz na ni vyrukuju s maxwellovkama, tak mne ani nebude poslouchat. A popravde - o poyintingovi slysim poprve v zivote i ja:)</div>
<div>Marek</div></div><div class="gmail_extra"><br><br><div class="gmail_quote">2013/9/14 Miroslav Mraz <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:mraz@seznam.cz" target="_blank">mraz@seznam.cz</a>&gt;</span><br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
Ta analogie proudu elektronů a proudu třeba vody je sice hezká, ale dá se použít jen omezeně. Spíš by bylo dobré říci za jakým účelem tuto sérii populárních článků vytváříte. Pokud chcete na základě této analogie laikům vysvětlit třeba funkci tranzistoru nebo diody, proč ne. Ale pokud se chcete zabývat přenosem elektrické energie, obávám se, že bez pojmu Poyntingova  se asi neobejdete. Tohle co píšete jen mate pojmy. Jak už jsem uvedl, tohle se laikovi jen těžko vysvětluje, viz. třeba <a href="http://cs.wikipedia.org/wiki/Poynting%C5%AFv_vektor" target="_blank">http://cs.wikipedia.org/wiki/<u></u>Poynting%C5%AFv_vektor</a><br>

<br>
Mrazík<div class="im HOEnZb"><br>
<br>
On 09/14/2013 04:07 PM, Pavel Hudecek wrote:<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
No to samozřejmě, podle Maxwella to funguje jen proto, že tam ty elektrony jsou a mohou se podle toho pole hýbat. Ale když je lokomotiva odveze, nemá se co hýbat. Resp. ona by je neodvezla všechny, ale stejně by to vedlo k měřitelným důsledkům. Napětí za ní by prostě bylo menší než před a to dost nezávisle na poloze vůči měnírně. Druhé řešení by bylo, že by se doplňovaly větší rychlostí, jenže pak by byly větší teplené ztráty, tzn. trolej by za jízdy měla větší odpor, který by navíc rostl s počtem vlaků, co už projely. Prostě by to nejspíš bylo něco mezi klasickou a statickou elektřinou.<br>

<br>
</blockquote>
<br></div><div class="HOEnZb"><div class="h5">
______________________________<u></u>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<u></u>listinfo/hw-list</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>