<html><body>Nevim, já Vám taky uplně nerozumím, že máte svou elektroniku v jednom<div>autě to je hezké, ale vy třeba se chováte naprosto bežně standardně, představte</div><div>si, že Vaše elektronika je v několik tisících, milionéch autech, a tam se najde</div><div>pár blbců, co potřebujou něco přivařit tak si vemu jeden a druhý kabel z baterky</div><div>a jdou na věc uznávám je to přitažené za uši jak jim zabráníte, bude se měnit</div><div>baterka jen v servisu a nebude k ní přístup. Preventivně každý rok... Ono to</div><div>fakt nebude černobilé a pokud to zařízení nevadí tak mi to ošetření přijde ideální,</div><div>co udělá vaše zařízení při výměnně baterie, sice jste zabezpečil, zdroj a vše, ale</div><div>když někdo vymění baterku co budete dělat. Jo jen tak mimochodem zkuste si</div><div>u Octavie II vyndat baterku a zamknout auto klíčem :-D Všechny zámky jsou zaslepné</div><div>kromě u řidiče. Ano klíčem si auto odemknete, ale pokud jsou odemčené všechny</div><div>dveře a vy vyndáte baterku, a chcete zamknout tak sice otočíte klíčem zamknete</div><div>dveře řidiče a ostatní nemají jak dostat povel a nezavřou se... A mechanicky zevnitř</div><div>auta to taky bohužel nejde naprosto skvělá funkce, která Vás naštve až to zažijete....</div><div>Jo a další naprosto úspešný argument je ten, že třeba když testeři testují software,</div><div>tak největší úspěšnost k nalezení chyby mají Ti, kteří "nevědí" k čemu software slouží,</div><div>a místo správného používání, jen zuřivě "mlátí" do klávesnice a zkouší ruzné volby,</div><div>a funkce naprosto nelogicky jak je nikdo v životě používat nebude, fakt jsem na tu</div><div>statistiku vejral jak blázen :-D</div><div><br></div><div>Zdeněk Aster&nbsp;</div><div><br><p>---------- Původní zpráva ----------<br>Od: Petr Labaj &lt;labaj@volny.cz&gt;<br>Datum: 18. 1. 2013<br>Předmět: Re: Elektronika do auta.</p><br><blockquote>Tomu nerozumim. Myslel jsem si, ze jde o nejake zarizeni do auta.<br>Tedy nejakou skatuli, ktera ma v sobe nejakou elektroniku, mozna nejake<br>vysokoodberove casti (zarovky, rele, motor) a pak nejaky spinany<br>step-down zdroj, ktery tu elektroniku napaji. Tento zdroj je pripojeny<br>na palubni sit 12V, pricemz tato sit muze trpet ms vypadky nebo poklesy.<br><br>Tak pokud tento popis odpovida zadani, tak plati, co jsem napsal.<br>Ten zdroj (myslim ten muj step-down, v te krabici) proste musi byt<br>zkonstruovany tak, aby odpovidal kvalite vstupniho napajeciho napeti.<br>A pokud neni ze svych zasob schopen pokryt vypadky vstupniho<br>napajeni, tak by mel byt schopny zajistit aspon provoz dulezitych<br>casti (elektronika) a odpojit napajeni vysokospotrebovych casti<br>(ty zarovky, rele, motory atd., ale samozrejme jen ty _svoje_).<br><br>Proboha udelat zarizeni, spolehlive napajene z palubni site auta<br>neni pristani na Marsu. A s temi vypadky to zase neni zhave, proto<br>ma baterka v auta nizky vnitrni odpor, aby byla schopna pokryt<br>zvysenou spotrebu. Jinak by pri delsim vypadku odpadla rele, ktera<br>spinaji dalsi casti, nezbytne pro beh motoru.<br>Mam (jako jiste mnozi) v aute taky nejakou svou elektroniku. Pokud<br>je baterka totalne vybita, tak pri pokusu o start odpadne rele, ktere<br>ten starter spina, takze se start proste nepovede. Ale moje elektronika<br>vesele zije dal, proste pokles napeti na par ms prece nemuze rozumne<br>dimenzovany step-up (nebo dokonce sepic) rozhodit.<br><br>PL<br><br>*******************************<br><br>From: "Tomáš Hamouz" &lt;hamouz@alsoft.cz&gt;<br>To: "HW-news" &lt;hw-list@list.hw.cz&gt;<br>Sent: Friday, January 18, 2013 1:44 PM<br>Subject: Re: Elektronika do auta.<br><br><br>| Domnívám se že Vám nedochází že se jedná o elektroniku napájenou ze<br>| zdroje, ke kterému má přístup ještě někdo jiný a který s ním může<br>| dělat cokoliv.<br>| Nastartovat, pustit ventilátor, odpojit baterku...<br>| <br>| V takovém případě nezbývá než mít zařízení udělané tak, aby byl na<br>| obdobné katastrofy připravené.<br>| <br>| Tomáš<br>| <br>| <br>| PL&gt; No nevim. Je zde snaha co nejlepe resit nasledky, ale ne pricinu problemu.<br>| PL&gt; Udelat system odolny proti padu je urcite fajn. Ale melo by se predevsim<br>| PL&gt; (podle me) resit to, aby k tem padum vubec nedochazelo (nebo max. velmi<br>| PL&gt; vyjimecne). Pripada mi to jako resit jak co nejvic urychlit leceni zlomene<br>| PL&gt; nohy misto toho, jak vyresit, abych si ji vubec nezlomil.<br>| <br>| PL&gt; Pokud vite, ze mate ms vypadky napajeni - to je tak velky problem vylepsit<br>| PL&gt; ten zdroj tak, aby par ms vydrzel? Pokud je to elektronika, tak jeji odber<br>| PL&gt; snad neni buhvijak velky, takze to udrzi bezne kondenzatory vyrazne dele,<br>| PL&gt; nez par ms. Mate vstupni kondenzatory oddelene diodou, abyste z tech<br>| PL&gt; kondenzatoru nepomahal zivit startovani? Pokud je tam neco, co ma velky<br>| PL&gt; odber (rele, motor atd.), tak at vypadne napajeni tem vysokoodberovym castem,<br>| PL&gt; ale elektronika at ma zachovane napajeni (opet analogie s clovekem: pri<br>| PL&gt; nedostatku kysliku, zivin, tepla atd. zacnou odumirat periferie, ale mozek<br>| PL&gt; a srdce dostava vse, co jeste zbyva).<br>| <br>| PL&gt; A je nutne pri vypnuti udelat "havarii"? Nemuze byt elektronika napajena<br>| PL&gt; neustale? Pripadne pokud by to bylo nutne, tak at se ta elektronika vypne<br>| PL&gt; sama po radnem ukonceni.<br>| <br>| PL&gt; PL<br>| <br>| PL&gt; ************************************<br>| <br>| PL&gt; From: "Josef Štengl" &lt;ok1ced@nagano.cz&gt;<br>| PL&gt; To: "HW-news" &lt;hw-list@list.hw.cz&gt;<br>| PL&gt; Sent: Friday, January 18, 2013 9:53 AM<br>| PL&gt; Subject: Re: Elektronika do auta.<br>| <br>| <br>| PL&gt; | Výpadky ani ne, ale poklesy napětí (jednotky ms).<br>| PL&gt; | <br>| PL&gt; | Startování (nejvíce kritické)<br>| PL&gt; | <br>| PL&gt; | Zapínání ventilátorů, klimatizace, elektrický (elektrohydraulický) <br>| PL&gt; | posilovač řízení (pro těžší auta i 1–2kW  špičky, zvláště když auto <br>| PL&gt; | stojí) a podobně.<br>| PL&gt; | <br>| PL&gt; | A samozřejmě je velký výpadek při vypnutí :-).<br>| PL&gt; | <br>| PL&gt; | ced<br>| PL&gt; | <br>| PL&gt; | <br>| PL&gt; | Dne 17.1.2013 20:28, Petr Labaj napsal(a):<br>|| &gt;&gt; Ja jsem nejak nepochopil, kdy k tem vypadkum dochazi.<br>|| &gt;&gt; K tomu dojde pri vypnuti daneho zarizeni, nebo tam jsou vypadky napajeni?<br>|<br>_______________________________________________<br>HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz<br>Hw-list@list.hw.cz<br>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</blockquote></div></body></html>