<html>
  <head>
    <meta content="text/html; charset=ISO-8859-2"
      http-equiv="Content-Type">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div class="moz-cite-prefix">Zdravím konferenci!<br>
      <br>
      Vím, je to už nějaký pátek co jsme řešili problémy s řízením BLDC
      motorů. Sic pozdě, ale přece bych rád shrnul jak jsme se buzením
      200W BLDC motorů nakonec poprali (a po dlouhém a těžkém boji přece
      zvítězili!)<br>
      <br>
      Připomenutí našeho příběhu, v krátkosti:<br>
      Matfyzáci stavěli robota na soutěž SICK robot day. Rozhodli se
      vyrobit si 200W BLDC driver svépomocí. Chyba. Jejich deska, světe
      div se, hořela - a nikdo netušil proč... <br>
      <br>
      Pustili jsme se do úprav driveru podle připomínek z diskuze:<br>
      <br>
      <i>Gate drivery jsou odděleny tlumivkou 20uH, 100uF elektrolytem a
        1uF fóliovým kondenzátorem. Navíc jsem tam dal zenerovou diodu
        18V která svede případnou špičku aby to znova nehořelo.<br>
        <br>
        Dodrátoval jsem pořádně zem a naletoval lowESR kondenzátory
        přímo na vývody gate driverů. Přidal jsem ke každému FETu
        rychlou diodu 1A, která svede proudy indukované motorem. </i><br>
      <br>
      <i>Nakonec jsme ale stejně gate drivery raději napájeli pro
        jistotu z jiné baterie než motory.<br>
        <br>
        PWMkujeme horní gate, takže nábojová pumpa se stihne dobít a vše
        funguje tak jak má. Je však potřeba generovat deadtime.<br>
        Experimenty s PWMkováním pouze spodních gate nebyly úspěšné. </i><i><span
          style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Times New Roman';
          font-size: medium; font-style: normal; font-variant: normal;
          font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height:
          normal; orphans: 2; text-align: -webkit-auto; text-indent:
          0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2;
          word-spacing: 0px; -webkit-text-size-adjust: auto;
          -webkit-text-stroke-width: 0px; display: inline !important;
          float: none; "></span>Gate driver FAN7382 má nějakou ochranu a
        horní gate dovolí otevřít pouze na kártkou dobu, což způsobovalo
        problémy s rozjezdem motoru. <br>
        <br>
        Také jsme nalezli chybu v osazení jednoho BLDC driveru - chyběl
        rezistor u gatedriveru, což se nepříjemně projevovalo hořením
        desky, i po všech bezpečnostních opatřeních.<br>
        <br>
      </i>Během poslední noci před soutěží SICK robot day, po všech
      útrapách, se nám přeci jen podařilo spolehlivě rozpohybovat našeho
      robota. K naší velké radosti jsme tedy na soutěži alespoň jezdili
      - o nějakém sbírání míčů ale nemohla být řeč - to jsme vůbec
      nestihli testovat.<br>
      <br>
      Detailní popis práce na robotovi jsme zveřejnili v našem deníku:<br>
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html;
        charset=ISO-8859-2">
      <a href="http://umornik.ostan.cz/Diary/#BLDC_problemy">http://umornik.ostan.cz/Diary/#BLDC_problemy</a><br>
      <br>
      Ještě jednou děkuji všem zúčastněním za jejich cenné připomínky a
      rady, díky kterým jsme to nakonec dali dohromady.<br>
      <br>
      Ondra Staněk<br>
      <br>
      P.S.: Omlouvám se za takovou dlouhou odmlku, v říjnu jsem se
      stěhoval do Německa a vše bylo dost hektické - k některým věcem se
      dostávám až nyní.<br>
      <br>
      <br>
      <br>
      <br>
      <br>
      <br>
      <br>
      On 24.9.2012 15:27, Ondřej Staněk wrote:<br>
    </div>
    <blockquote cite="mid:50605FDC.9030006@gmail.com" type="cite">Máme v
      robotovi olověné baterie, pro motory budou vyhrazené dvě 12V v
      sérii, ostatní elektronika bude napájena z další 12V baterie a
      notebook poběží z vlastní baterky.
      <br>
      <br>
      Původně jsme mysleli že gate drivery FAN7382 budeme napájet ze
      stejné baterie jako motory, napětí snížíme lineárním regulátorem
      na 15V. Nyní to však vypadá tak, že FAN7382 budeme napájet z
      oddělené 12V olověné baterie, stejně jako ostatní elektroniku.
      <br>
      <br>
      Objednali jsme další gate drivery a rychlé ochranné diody k FETům.
      Gate drivery budou odděleny tlumivkou 20uH, 100uF elektrolytem a
      1uF fóliovým kondenzátorem. Navíc tam dáváme zenerovou diodu 18V
      která svede případnou špičku aby to znova nehořelo.
      <br>
      Dodrátujeme pořádně zem a naletujeme lowESR kondenzátory přímo na
      vývody gate driverů.
      <br>
      PWMkovat budeme spodní gate místo horních.
      <br>
      <br>
      Děkuji všem za podnětné připomínky!
      <br>
      <br>
      Zdravím,
      <br>
      <br>
      Ondřej Staněk
      <br>
      <br>
      On 09/24/2012 10:31 AM, RV wrote:
      <br>
      <blockquote type="cite">Tak z toho co zde zaznelo je otazka
        napajeni cira spekulace - z toho schematu to jasne neni. Pokud
        to je nejaky autonomni stroj tak to pojede vsechno z jednoho
        napajeni. Co kde a kam muze projit i pres ruzne stabilizatory je
        otazkou.
        <br>
        Ty spicky generovane civkama chodi prave i po tech spolecnych
        GND. Pak staci blbe pospojit zem driveru s napajenim, motorem a
        rizenim a je vymalovano - lokalne zem odplave a na napajeni
        budice budou chvilkove treba desitky voltu.
        <br>
        <br>
        Take je mozne, ze budice muzou odejit, jen kapacitni vazbou
        uvnitr mosfetu a prenosem spicek do gate.
        <br>
        <br>
        Kdyz jsem jeste stoural do vyvoje driveru pro krokace tak jsem
        se setkaval velmi casto s lidma co mi psali, ze si koupili to
        nebo ono a nadavali na vyrobce IO, ze se jim hori 2A svaby na
        moturkach 0.5A a ze to jsou smejdy. Pritom jinym lidem chodili
        bezne do 2A bez problemu.
        <br>
        <br>
        Takze pokud to jde tak je treba tyhle zalezitosti eliminovat uz
        v zarodcich.
        <br>
        <br>
        Radek Vicek
        <br>
        <br>
        Dne 24.9.2012 10:05, Petr Simek napsal(a):
        <br>
        <blockquote type="cite">
          <br>
          Jenze tohle vetsinou vede k destrukci tranzistoru ale ne
          budicu. A pokud
          <br>
          nema spolecne napajeni budice a motoru tak asi neni cesta jak
          touhle
          <br>
          chybou znicit budic zatimco tranzistor zustane OK.
          <br>
          <br>
          <blockquote type="cite">Radek Vicek
            <br>
          </blockquote>
          <br>
          *------------------------------------------------------------------------*
          <br>
          |                          Petr Simek   APS
          JU                           |
          <br>
          | <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>                              |
          <br>
          *------------------------------------------------------------------------*
          <br>
          _______________________________________________
          <br>
          HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
          <br>
          <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
          <br>
          <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
          <br>
          <br>
          <br>
        </blockquote>
        <br>
        _______________________________________________
        <br>
        HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
        <br>
        <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
        <br>
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
        <br>
      </blockquote>
      <br>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>