<html>
  <head>
    <meta content="text/html; charset=ISO-8859-2"
      http-equiv="Content-Type">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div class="moz-cite-prefix">Ja teda nevim, nechce se mi to ted
      rozebirat, ale na e-bike mam elektroniku ktera dava 500W (pri 48V
      by mela dat 750W) a neni tam krome procesoru, sesti mosfetu,
      nejakeho smeti a jednoho!!! elytu - nic. <br>
      Neni to trosku kanon na vrabce? Evidentne to jde jednodusseji,
      funguje bez problemu uz 2 a pul roku (cca 200 dni v roce aby to
      nevypadalo, ze vyjedu 1x za rok ;-) A dostava zahulit.)<br>
      <br>
      Dne 12.11.2012 19:00, Ondřej Staněk napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote cite="mid:50A1395B.8070806@gmail.com" type="cite">
      <meta content="text/html; charset=ISO-8859-2"
        http-equiv="Content-Type">
      <div class="moz-cite-prefix">Zdravím konferenci!<br>
        <br>
        Vím, je to už nějaký pátek co jsme řešili problémy s řízením
        BLDC motorů. Sic pozdě, ale přece bych rád shrnul jak jsme se
        buzením 200W BLDC motorů nakonec poprali (a po dlouhém a těžkém
        boji přece zvítězili!)<br>
        <br>
        Připomenutí našeho příběhu, v krátkosti:<br>
        Matfyzáci stavěli robota na soutěž SICK robot day. Rozhodli se
        vyrobit si 200W BLDC driver svépomocí. Chyba. Jejich deska,
        světe div se, hořela - a nikdo netušil proč... <br>
        <br>
        Pustili jsme se do úprav driveru podle připomínek z diskuze:<br>
        <br>
        <i>Gate drivery jsou odděleny tlumivkou 20uH, 100uF elektrolytem
          a 1uF fóliovým kondenzátorem. Navíc jsem tam dal zenerovou
          diodu 18V která svede případnou špičku aby to znova nehořelo.<br>
          <br>
          Dodrátoval jsem pořádně zem a naletoval lowESR kondenzátory
          přímo na vývody gate driverů. Přidal jsem ke každému FETu
          rychlou diodu 1A, která svede proudy indukované motorem. </i><br>
        <br>
        <i>Nakonec jsme ale stejně gate drivery raději napájeli pro
          jistotu z jiné baterie než motory.<br>
          <br>
          PWMkujeme horní gate, takže nábojová pumpa se stihne dobít a
          vše funguje tak jak má. Je však potřeba generovat deadtime.<br>
          Experimenty s PWMkováním pouze spodních gate nebyly úspěšné. </i><i><span
            style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Times New Roman';
            font-size: medium; font-style: normal; font-variant: normal;
            font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height:
            normal; orphans: 2; text-align: -webkit-auto; text-indent:
            0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2;
            word-spacing: 0px; -webkit-text-size-adjust: auto;
            -webkit-text-stroke-width: 0px; display: inline !important;
            float: none; "></span>Gate driver FAN7382 má nějakou ochranu
          a horní gate dovolí otevřít pouze na kártkou dobu, což
          způsobovalo problémy s rozjezdem motoru. <br>
          <br>
          Také jsme nalezli chybu v osazení jednoho BLDC driveru -
          chyběl rezistor u gatedriveru, což se nepříjemně projevovalo
          hořením desky, i po všech bezpečnostních opatřeních.<br>
          <br>
        </i>Během poslední noci před soutěží SICK robot day, po všech
        útrapách, se nám přeci jen podařilo spolehlivě rozpohybovat
        našeho robota. K naší velké radosti jsme tedy na soutěži alespoň
        jezdili - o nějakém sbírání míčů ale nemohla být řeč - to jsme
        vůbec nestihli testovat.<br>
        <br>
        Detailní popis práce na robotovi jsme zveřejnili v našem deníku:<br>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;
          charset=ISO-8859-2">
        <a moz-do-not-send="true"
          href="http://umornik.ostan.cz/Diary/#BLDC_problemy">http://umornik.ostan.cz/Diary/#BLDC_problemy</a><br>
        <br>
        Ještě jednou děkuji všem zúčastněním za jejich cenné připomínky
        a rady, díky kterým jsme to nakonec dali dohromady.<br>
        <br>
        Ondra Staněk<br>
        <br>
        P.S.: Omlouvám se za takovou dlouhou odmlku, v říjnu jsem se
        stěhoval do Německa a vše bylo dost hektické - k některým věcem
        se dostávám až nyní.<br>
        <br>
        <br>
        <br>
        <br>
        <br>
        <br>
        <br>
        On 24.9.2012 15:27, Ondřej Staněk wrote:<br>
      </div>
      <blockquote cite="mid:50605FDC.9030006@gmail.com" type="cite">Máme
        v robotovi olověné baterie, pro motory budou vyhrazené dvě 12V v
        sérii, ostatní elektronika bude napájena z další 12V baterie a
        notebook poběží z vlastní baterky. <br>
        <br>
        Původně jsme mysleli že gate drivery FAN7382 budeme napájet ze
        stejné baterie jako motory, napětí snížíme lineárním regulátorem
        na 15V. Nyní to však vypadá tak, že FAN7382 budeme napájet z
        oddělené 12V olověné baterie, stejně jako ostatní elektroniku. <br>
        <br>
        Objednali jsme další gate drivery a rychlé ochranné diody k
        FETům. Gate drivery budou odděleny tlumivkou 20uH, 100uF
        elektrolytem a 1uF fóliovým kondenzátorem. Navíc tam dáváme
        zenerovou diodu 18V která svede případnou špičku aby to znova
        nehořelo. <br>
        Dodrátujeme pořádně zem a naletujeme lowESR kondenzátory přímo
        na vývody gate driverů. <br>
        PWMkovat budeme spodní gate místo horních. <br>
        <br>
        Děkuji všem za podnětné připomínky! <br>
        <br>
        Zdravím, <br>
        <br>
        Ondřej Staněk <br>
        <br>
        On 09/24/2012 10:31 AM, RV wrote: <br>
        <blockquote type="cite">Tak z toho co zde zaznelo je otazka
          napajeni cira spekulace - z toho schematu to jasne neni. Pokud
          to je nejaky autonomni stroj tak to pojede vsechno z jednoho
          napajeni. Co kde a kam muze projit i pres ruzne stabilizatory
          je otazkou. <br>
          Ty spicky generovane civkama chodi prave i po tech spolecnych
          GND. Pak staci blbe pospojit zem driveru s napajenim, motorem
          a rizenim a je vymalovano - lokalne zem odplave a na napajeni
          budice budou chvilkove treba desitky voltu. <br>
          <br>
          Take je mozne, ze budice muzou odejit, jen kapacitni vazbou
          uvnitr mosfetu a prenosem spicek do gate. <br>
          <br>
          Kdyz jsem jeste stoural do vyvoje driveru pro krokace tak jsem
          se setkaval velmi casto s lidma co mi psali, ze si koupili to
          nebo ono a nadavali na vyrobce IO, ze se jim hori 2A svaby na
          moturkach 0.5A a ze to jsou smejdy. Pritom jinym lidem chodili
          bezne do 2A bez problemu. <br>
          <br>
          Takze pokud to jde tak je treba tyhle zalezitosti eliminovat
          uz v zarodcich. <br>
          <br>
          Radek Vicek <br>
          <br>
          Dne 24.9.2012 10:05, Petr Simek napsal(a): <br>
          <blockquote type="cite"> <br>
            Jenze tohle vetsinou vede k destrukci tranzistoru ale ne
            budicu. A pokud <br>
            nema spolecne napajeni budice a motoru tak asi neni cesta
            jak touhle <br>
            chybou znicit budic zatimco tranzistor zustane OK. <br>
            <br>
            <blockquote type="cite">Radek Vicek <br>
            </blockquote>
            <br>
            *------------------------------------------------------------------------*

            <br>
            |                          Petr Simek   APS
            JU                           | <br>
            | <a moz-do-not-send="true"
              class="moz-txt-link-abbreviated"
              href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>                             
            | <br>
            *------------------------------------------------------------------------*

            <br>
            _______________________________________________ <br>
            HW-list mailing list  -  sponsored by <a
              moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
              href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <br>
            <a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
              href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <br>
            <a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext"
              href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
            <br>
            <br>
            <br>
          </blockquote>
          <br>
          _______________________________________________ <br>
          HW-list mailing list  -  sponsored by <a
            moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
            href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <br>
          <a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
            href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <br>
          <a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext"
            href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
          <br>
        </blockquote>
        <br>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <br>
      <pre wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>