<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-2"
http-equiv="Content-Type">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<div class="moz-cite-prefix">Ja teda nevim, nechce se mi to ted
rozebirat, ale na e-bike mam elektroniku ktera dava 500W (pri 48V
by mela dat 750W) a neni tam krome procesoru, sesti mosfetu,
nejakeho smeti a jednoho!!! elytu - nic. <br>
Neni to trosku kanon na vrabce? Evidentne to jde jednodusseji,
funguje bez problemu uz 2 a pul roku (cca 200 dni v roce aby to
nevypadalo, ze vyjedu 1x za rok ;-) A dostava zahulit.)<br>
<br>
Dne 12.11.2012 19:00, Ondřej Staněk napsal(a):<br>
</div>
<blockquote cite="mid:50A1395B.8070806@gmail.com" type="cite">
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-2"
http-equiv="Content-Type">
<div class="moz-cite-prefix">Zdravím konferenci!<br>
<br>
Vím, je to už nějaký pátek co jsme řešili problémy s řízením
BLDC motorů. Sic pozdě, ale přece bych rád shrnul jak jsme se
buzením 200W BLDC motorů nakonec poprali (a po dlouhém a těžkém
boji přece zvítězili!)<br>
<br>
Připomenutí našeho příběhu, v krátkosti:<br>
Matfyzáci stavěli robota na soutěž SICK robot day. Rozhodli se
vyrobit si 200W BLDC driver svépomocí. Chyba. Jejich deska,
světe div se, hořela - a nikdo netušil proč... <br>
<br>
Pustili jsme se do úprav driveru podle připomínek z diskuze:<br>
<br>
<i>Gate drivery jsou odděleny tlumivkou 20uH, 100uF elektrolytem
a 1uF fóliovým kondenzátorem. Navíc jsem tam dal zenerovou
diodu 18V která svede případnou špičku aby to znova nehořelo.<br>
<br>
Dodrátoval jsem pořádně zem a naletoval lowESR kondenzátory
přímo na vývody gate driverů. Přidal jsem ke každému FETu
rychlou diodu 1A, která svede proudy indukované motorem. </i><br>
<br>
<i>Nakonec jsme ale stejně gate drivery raději napájeli pro
jistotu z jiné baterie než motory.<br>
<br>
PWMkujeme horní gate, takže nábojová pumpa se stihne dobít a
vše funguje tak jak má. Je však potřeba generovat deadtime.<br>
Experimenty s PWMkováním pouze spodních gate nebyly úspěšné. </i><i><span
style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Times New Roman';
font-size: medium; font-style: normal; font-variant: normal;
font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height:
normal; orphans: 2; text-align: -webkit-auto; text-indent:
0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2;
word-spacing: 0px; -webkit-text-size-adjust: auto;
-webkit-text-stroke-width: 0px; display: inline !important;
float: none; "></span>Gate driver FAN7382 má nějakou ochranu
a horní gate dovolí otevřít pouze na kártkou dobu, což
způsobovalo problémy s rozjezdem motoru. <br>
<br>
Také jsme nalezli chybu v osazení jednoho BLDC driveru -
chyběl rezistor u gatedriveru, což se nepříjemně projevovalo
hořením desky, i po všech bezpečnostních opatřeních.<br>
<br>
</i>Během poslední noci před soutěží SICK robot day, po všech
útrapách, se nám přeci jen podařilo spolehlivě rozpohybovat
našeho robota. K naší velké radosti jsme tedy na soutěži alespoň
jezdili - o nějakém sbírání míčů ale nemohla být řeč - to jsme
vůbec nestihli testovat.<br>
<br>
Detailní popis práce na robotovi jsme zveřejnili v našem deníku:<br>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=ISO-8859-2">
<a moz-do-not-send="true"
href="http://umornik.ostan.cz/Diary/#BLDC_problemy">http://umornik.ostan.cz/Diary/#BLDC_problemy</a><br>
<br>
Ještě jednou děkuji všem zúčastněním za jejich cenné připomínky
a rady, díky kterým jsme to nakonec dali dohromady.<br>
<br>
Ondra Staněk<br>
<br>
P.S.: Omlouvám se za takovou dlouhou odmlku, v říjnu jsem se
stěhoval do Německa a vše bylo dost hektické - k některým věcem
se dostávám až nyní.<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 24.9.2012 15:27, Ondřej Staněk wrote:<br>
</div>
<blockquote cite="mid:50605FDC.9030006@gmail.com" type="cite">Máme
v robotovi olověné baterie, pro motory budou vyhrazené dvě 12V v
sérii, ostatní elektronika bude napájena z další 12V baterie a
notebook poběží z vlastní baterky. <br>
<br>
Původně jsme mysleli že gate drivery FAN7382 budeme napájet ze
stejné baterie jako motory, napětí snížíme lineárním regulátorem
na 15V. Nyní to však vypadá tak, že FAN7382 budeme napájet z
oddělené 12V olověné baterie, stejně jako ostatní elektroniku. <br>
<br>
Objednali jsme další gate drivery a rychlé ochranné diody k
FETům. Gate drivery budou odděleny tlumivkou 20uH, 100uF
elektrolytem a 1uF fóliovým kondenzátorem. Navíc tam dáváme
zenerovou diodu 18V která svede případnou špičku aby to znova
nehořelo. <br>
Dodrátujeme pořádně zem a naletujeme lowESR kondenzátory přímo
na vývody gate driverů. <br>
PWMkovat budeme spodní gate místo horních. <br>
<br>
Děkuji všem za podnětné připomínky! <br>
<br>
Zdravím, <br>
<br>
Ondřej Staněk <br>
<br>
On 09/24/2012 10:31 AM, RV wrote: <br>
<blockquote type="cite">Tak z toho co zde zaznelo je otazka
napajeni cira spekulace - z toho schematu to jasne neni. Pokud
to je nejaky autonomni stroj tak to pojede vsechno z jednoho
napajeni. Co kde a kam muze projit i pres ruzne stabilizatory
je otazkou. <br>
Ty spicky generovane civkama chodi prave i po tech spolecnych
GND. Pak staci blbe pospojit zem driveru s napajenim, motorem
a rizenim a je vymalovano - lokalne zem odplave a na napajeni
budice budou chvilkove treba desitky voltu. <br>
<br>
Take je mozne, ze budice muzou odejit, jen kapacitni vazbou
uvnitr mosfetu a prenosem spicek do gate. <br>
<br>
Kdyz jsem jeste stoural do vyvoje driveru pro krokace tak jsem
se setkaval velmi casto s lidma co mi psali, ze si koupili to
nebo ono a nadavali na vyrobce IO, ze se jim hori 2A svaby na
moturkach 0.5A a ze to jsou smejdy. Pritom jinym lidem chodili
bezne do 2A bez problemu. <br>
<br>
Takze pokud to jde tak je treba tyhle zalezitosti eliminovat
uz v zarodcich. <br>
<br>
Radek Vicek <br>
<br>
Dne 24.9.2012 10:05, Petr Simek napsal(a): <br>
<blockquote type="cite"> <br>
Jenze tohle vetsinou vede k destrukci tranzistoru ale ne
budicu. A pokud <br>
nema spolecne napajeni budice a motoru tak asi neni cesta
jak touhle <br>
chybou znicit budic zatimco tranzistor zustane OK. <br>
<br>
<blockquote type="cite">Radek Vicek <br>
</blockquote>
<br>
*------------------------------------------------------------------------*
<br>
| Petr Simek APS
JU | <br>
| <a moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-abbreviated"
href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>
| <br>
*------------------------------------------------------------------------*
<br>
_______________________________________________ <br>
HW-list mailing list - sponsored by <a
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <br>
<a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <br>
<a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
<br>
<br>
</blockquote>
<br>
_______________________________________________ <br>
HW-list mailing list - sponsored by <a
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <br>
<a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-abbreviated"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <br>
<a moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
</blockquote>
<br>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<br>
<pre wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>