<html><body>No&nbsp;pozrite,&nbsp;situacia&nbsp;dnes&nbsp;je&nbsp;taka, ze Vam tie modely tiez nedaju kompletne. Alebo si myslite, ze Vam niekto da presny model, ktorym si za 30 min. odsimulujete, ze dana suciastka je na prd... Tak sa velmi mylite. Su za tym peniaze a tie Vam nikto nedaruje. Mate sice SPICE zadarmo, mate rozne OZ zadarmo, ale nemate zakladny model odporu, konednzatoru, cievky a vodica. Nez nieco vybadate, stratite pol-roka az rok vlastnim badanim... Ked chcete nieco modelovat a simulovat, musite to studovat, <br>najprv vela diferencialnych rovnic, ich numerickych rieseni a systemove inzinierstvo, Laplaceove transformacie a ich vztah k fyzikalnym javom a podobne zaujimave veci. Skusat rozne teoreticke priklady, nejake jednoduche experimenty atd. Musite dostat cit a pocit, ze to ide urobit, ked ho uz raz mate, tak sa stanete fanusikom simulacii a vytvorite aj velmi presne modely. Je vsak za tym velke know-how, vela penazi a straveneho casu. Casom zistite, ze ni
 ektore kruhy si nenechaju do tohoto biznisu rypat a existuje vyssia moc a vyssie zaujmy. A potom, dneska stat a firmy v CZSK taketo veci moc nepodporuju, oni podporuju akurat rychle zbohatnutie, a to aby Vas mohli zakonnym sposobom o vsetko osklbat a obrat... O komunikacii a sdielani informacii pri roznych firemnych brainstormingoch ani nehovorim. Ale to je druha stranka mince.<br><br>A.<br><br>On&nbsp;Sun, 08 May 2011 23:44:53 +0200<br> Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz> wrote:<br>&gt; Ohledně těch simulací - za hluboké totality jsme měli počítač EC1021 <br>&gt;a z ČVUT jsme dostali simulační program - tuším že se to jmenovalo <br>&gt;David. Náš systémák to nějak přizpůsobil, na fakultě měli počítač <br>&gt;IBM. Dalo mu to spoustu práce. Tehdy jsme řešili stabilitu soustavy, <br>&gt;kde byl 200KW DC elektromotor,hydraulické čerpadlo, hydromotor a <br>&gt;dynamometr.<br>&gt; Od výrobce motoru jsme nezískali ani přibližný model (moment <br>&gt;setrvačnosti, časovou ko
 nstantu odezvy motoru)<br>&gt; od hydrauliky jsme nezískali vůbec nic<br>&gt; dynamometr navrhovali naši strojaři aby to s rezervou vydrželo <br>&gt;všechno :-)) dynamo spojené statorem s váhou asi jako je na poště na <br>&gt;balíky. Z váhy se moment snímal drátovým potenciometrem, který jezdil <br>&gt;po prvních 10 závitech. Váha se houpala a hezky pomalu.<br>&gt; Po dlouhých pokusech jsme simulaci vzdali, nabastlila se tam časová <br>&gt;konstanta asi půl minuty a nějak to s tím chodilo. Ostatně celé to <br>&gt;zařízení bylo z principu na nic, ale to jsme pochopili až když to <br>&gt;fungovalo a začalo se to používat.<br>&gt; Od té doby simulacím nějak moc nedůvěřuju.<br>&gt; Anděl<br>&gt; <br>&gt; <br>&gt; Dne 8.5.2011 21:42, Jan Waclawek napsal(a):<br>&gt;&gt; No, ono asi zavisi od toho, o ktorom inzinierovi sa bavime.<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; Ak je to inzinier ktory pouziva suciastku v aplikacii, tak co sa <br>&gt;&gt;simulacii tyka, pre neho su urcene hotove modely v ho
 tovych <br>&gt;&gt;simulatoroch, ktore sa ma naucit pouzivat. Mal by poznat kvalitativne <br>&gt;&gt;pozadie jednotlivych parametrov modelu, ale je zbytocne aby skumal <br>&gt;&gt;blizsie samotny model, aj ked nepochybne sa moze dostat do situacii, <br>&gt;&gt;kde model z principu svojej nevyhnutnej obmedzenosti zlyhava (kedy by <br>&gt;&gt;mal oslovit inzinierov z nasledujucich odstavcov).<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; Inzinier u vyrobcov polovodicov meria vlastnosti prvkov za roznych <br>&gt;&gt;okolnosti, urcuje parametre pre model a citlivost jednotlivych <br>&gt;&gt;parametrov na parametroch vyrobneho procesu a na vplyvoch (teplota, <br>&gt;&gt;vek, klima) na suciastku, overuje rozsah platnosti modelu, samozrejme <br>&gt;&gt;musi rozumiet tomu, co na co vplyva.<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; No a potom su dalsi inzinieri, ktori tie simulatory pisu, ti <br>&gt;&gt;samozrejme musia chapat aj pozadie aj poznat prislusny <br>&gt;&gt;fyzikalno-matematicky aparat; niekedy dokonca urcuju a
 j parametre <br>&gt;&gt;modelov resp. pisu soft na ich urcenie z merani.<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; No a potom su taki inzinieri, ktori kafru fyzikom do roboty a tie <br>&gt;&gt;modely tvoria a modifikuju...<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; Je ulohou vysokoskolskeho pedagoga citlivo vyselektovat material <br>&gt;&gt;tak, aby vsetky tieto kategorie dostali solidny zaklad, ziskali <br>&gt;&gt;potrebny prehlad, a vytvorit podmienky na to, aby sa pripadni vybrani <br>&gt;&gt;zaujemcovia o podrobnosti mohli dozvediet viac ci priamo zacali <br>&gt;&gt;pracovat na nejakom zasadnejsom probleme.<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; Tolko teda o teorii a praxi. ;-)<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; wek<br>&gt;&gt;<br>&gt; <br>&gt; _______________________________________________<br>&gt; HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz<br>&gt; Hw-list@list.hw.cz<br>&gt; http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<br></vaelektronik@vaelektronik.cz></body></html>