Ja som zasa videl (asi na Spektre ?) dokument kde bola teoria podobna, avsak pricinou bola vadna technologia nitovania alebo nekvalitne nity samotne. Tiez tam vsak spominaly (na dnesne pomery) nekvalitnu ocel.<br><br><div class="gmail_quote">
2010/2/10 Pavel Novotný <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:novotny.pp@atlas.cz">novotny.pp@atlas.cz</a>&gt;</span><br><blockquote class="gmail_quote" style="border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; padding-left: 1ex;">
Jj dokonce pokud by to nahodou nezrezlo tak se to spravne nesmi natirat,<br>
pouzivane barvy  dokonce vyzaduji, aby to pod tim bylo kapanek rezate.<br>
<br>
Kdyz prisla rec na lode, vzpomnel jsme si, ze dokonce existuje docela<br>
propracovana teorie podle ktere za  potopeni Titaniku muze vodikove krehnuti<br>
oceli.<br>
Dnes  jiz asi kazdy zna takove to klasicke vysvetleni, kde Titanik narazi<br>
bokem do ledovce a tento mrska jedna funguje jako otvírak na konzervy a para<br>
bok lodi.<br>
Kohosi napadlo to zkusit, postavil cca 2m maketu, o spravne hmotnosti, z<br>
mrazaku vytahl ledovec, kde do vody pridal cosi co snizovalo pevnost ledu a<br>
zkousel bourat.<br>
Kupodivnu se mu lod po narazu spise od ledovce odrazela, ci urazela ledovec<br>
a nedarilo se mu navodit situlaci, ktera by mohla vest k tak masivnimu<br>
parani boku.<br>
<br>
V dalsim kroku sehnal vzorky lodnich oceli z te doby a zjsitl, ze jde o<br>
relativne nekvalitni ocel s vysokym obsahem uhliku a hlavne fosforu, ktere<br>
se stavaji krehke jiz pri teplotách pod 7C, pricemz teplota oceanu pri<br>
srazce se uvadi kolem 0, respektive ja videl cisla mezi -2 az +2C. Z vyse<br>
uvedeného se dotycny snazil odvodit, ze srazka nebyla sama o sobe fatalni,<br>
ale diky teplote oceanu doslo po narazu, ktery by se pravdepodobne omezil na<br>
prvnich nekolik komor, k nasivnimu rozvoji praskliny, krera zasahla cely<br>
bok.<br>
Apropo ocel udajne prevazne pocházela z nejakého Rakouska Uherska, kde jisty<br>
S. M. Rothschild vlastnil zelezarny v nejakých Vitkovicih :-)<br>
<br>
PN<br>
<div><div></div><div class="h5"><br>
<br>
<br>
<br>
<br>
-----Original Message-----<br>
From: <a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">hw-list-bounces@list.hw.cz</a> [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">hw-list-bounces@list.hw.cz</a>] On<br>
Behalf Of Pavel Kutina<br>
Sent: Wednesday, February 10, 2010 1:43 PM<br>
To: HW-news<br>
Subject: Re: Koroze a praskání kolejí ([OT] je zima)<br>
<br>
Mam za to, ze jsou rezavy schvalne, ze dneska se ty vnejsi futraly delaj z<br>
neceho &quot;samopasivacniho&quot;, tedy ze to orezne na provrchu a dal ne.<br>
<br>
Pavel Kutina<br>
<br>
<br>
----- Original Message -----<br>
From: &quot;Pavel Kadečka&quot; &lt;<a href="mailto:pavel.kadecka@gmail.com">pavel.kadecka@gmail.com</a>&gt;<br>
To: &quot;HW-news&quot; &lt;<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a>&gt;<br>
Sent: Wednesday, February 10, 2010 1:31 PM<br>
Subject: Re: Koroze a praskání kolejí ([OT] je zima)<br>
<br>
<br>
(Změnil jsem subjekt i když jsem si téměř jist, že admin nám utnul<br>
vlákno jen v souvislosti s tlacháním o globálním oteplování.)<br>
<br>
To žíhání mě napadlo taky a je fakt, že zrovna u kolejí je to skoro<br>
zbytečný, taková prasklina vlastně až tak moc nevadí, stejně jsou v<br>
kolejích dilatační mezery. Resp. dlouhodobě by ta prasklina asi taky<br>
vadila, proto ji zřejmě svařili.<br>
<br>
Projel jsem si ten dokument, je to docela zajímavý. Jak jsou na konci<br>
ty lodě, vybavilo se mi, co jsem viděl t.č. v loděnici v Německu,<br>
stavěli tam lodě, a jelikož ještě nebyly natřený barvou, byly ty trupy<br>
docela rezavý, až jsem si řikal, jak to potom vydrží, když to přetřou.<br>
Nebo jestli to napřed brousej, nevim.<br>
<br>
P.K.<br>
<br>
2010/2/10 Pavel Novotný &lt;<a href="mailto:novotny.pp@atlas.cz">novotny.pp@atlas.cz</a>&gt;:<br>
&gt; Da i neda, je to asi jako s klasickou korozi, tedy oxidaci povrchu kovu.<br>
&gt; Nachylnost na vodikove krehnuti a vodikovou korozi oceli ovlivňuje slozeni<br>
&gt; oceli a metodika zpracovani.<br>
&gt; Da se rici, ze nízkolegované oceli jsou nachylnejsi, oceli s obsehem<br>
&gt; fosforu<br>
&gt; take. Stejne toto ovlivňuje tepelne zpracovani, zihani atd.<br>
&gt; Jinak receno, pokud by se kolejnice delali z kvalitnejsi oceli nebo se<br>
&gt; napriklad pridalo nejake dalsi tepelne zpracovani snizila by se tato<br>
&gt; vlastnost, ale znatelne by vzrosta cena a znenili se i dalsi vlastnosti.<br>
&gt; Pokud jde o Eifelovku a jine ocelove konstrukce, jednak se pouziva trochu<br>
&gt; jina ocel, pak ocel ma jiny profil (u kolejnic hraje roli masivni hlava<br>
&gt; kolejnice v kombinaci s &quot;subtilnim&quot; krckem) a hlavne jde o prihradovou<br>
&gt; konstrukci, kde jedna praskla vzpera nic neznamena, jiste jich bylo za<br>
&gt; jeji<br>
&gt; zivot vymeneno spoustu.<br>
&gt;<br>
&gt; Obecne je krehnuti oceli v zavislosti na teplote holy fakt a tyka se vsech<br>
&gt; oceli. Prikladem budiz bezpecnostní zamky na radici paku aut, zde se jiste<br>
&gt; pouzivaji kvalitni oceli a presto je jeich prekonani otazkou sekund, staci<br>
&gt; termosta s tekutym dusikem, ktery ocel podchladi a ona pak povoli pod<br>
&gt; uderem<br>
&gt; 2kg kladivka.<br>
&gt; Pokud chcete videt fotku trhlinky zpusobené vodikem<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
<a href="http://www.fsid.cvut.cz/cz/u218/PEDAGOG/predmety/1rocnik/chemie1r/prednes/CH" target="_blank">http://www.fsid.cvut.cz/cz/u218/PEDAGOG/predmety/1rocnik/chemie1r/prednes/CH</a><br>
&gt; _predn13-Ko.pdf<br>
&gt;<br>
&gt; PN<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
<br>
<br>
</div></div>__________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 4853 (20100210)<br>
__________<br>
<br>
Tuto zpravu proveril ESET NOD32 Antivirus.<br>
<br>
<a href="http://www.eset.cz" target="_blank">http://www.eset.cz</a><br>
<br>
<br>
<br>
<br>
__________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 4853 (20100210)<br>
__________<br>
<br>
Tuto zpravu proveril ESET NOD32 Antivirus.<br>
<br>
<a href="http://www.eset.cz" target="_blank">http://www.eset.cz</a><br>
<div><div></div><div class="h5"><br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</div></div></blockquote></div><br>