Re: Moderní GPS moduly jsou docela sci-fi

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Pátek Březen 29 20:59:37 CET 2024

Je za tím schovaná matematika které nerozumím, takže na tuto otázku
odpovědět neumím. V praxi je to tak, že ty signály v mém případě při
spojení odrazem o měsíc jsou extrémě slabé. O směrování antény tady
nejde - kde je měsíc vím a anténa mi jede automaticky za ním. Mám
parabolu o průměru 6m a anténa musí být směrována s přesností cca
+-0,2°. Pokud to je splněno není se směrováním problém. Problém s
vyjímkou zcela extrémně slabých signálu není ani v přesném naladění. SW
mi signál ukáže a já se na něj naladím. Signál během minutové relace ale
nesmí hmitočtově ujíždět o víc než těch cca 1Hz. Pokud ujíždí víc
zhoršuje se úspěšnost dekódování a k úspěšnému zdekódování je potřeba
podstatně silnější signál. Nejhorší je když vlivem ohřevu TCVRu během
relace signál nejprve ujede na jednu stranu, pak v TCVRu sepne
ventilátor a signál jede zase na druhou stranu. Pak se nemusí dařit ani
dekódovaní celkem silných signálů. Ještě zdůrazním že se bavíme o
extrémně slabých signálech které na ucho vůbec v šumu neslyšíte. Tento
SW je schopen se šumu vytáhnout signál cca o 6 až 10 dB slabší než
nejslabší rozeznatelný CW (telegrafní) signál.
Popis způsobu dekódování a všeho kolem najdete zde:
https://wsjt.sourceforge.io/wsjtx.html . Mimochodem autor toho SW je
držitel Nobelovy ceny za průzkum pulsarů.
Ten program si skutečně v širokém okně umí najít parťáka. Většinou ale
šířku toho okna sami zužujeme abychom se vyhnuli rušení. Problém je
právě v té krátkodobé stabilitě při velkých a rychlých teplotních
změnách TCVRu Během vysílání/příjmu. Druhá podmínka je že by hodiny v PC
neměly kecat o víc jak cca 0,1s (přesnou hodnotu povolené odchylky
nevím) což ale dnes není problém.
Zatím asi nejslabší signál který jsem slyšel byl od jedné holandské
stanice se kterou jsem odrazem o měsíc udělal spojení a která měla
parabolu o průměru 3,5m a 5W výkonu - to je ovšem extrém. Já používám
anténu o průměru 6m a 500W výkonu což je mírně nadprůměrná výbava. Běžná
stanice v tomto pásmu mívá 2,5 až 4m parabolu a 250 a více Wattů výkonu.
Mluvíme o pásmu 1296MHz.

     Martin.