Jak na vycteni pameti z beziciho osmibitu?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Březen 25 12:14:09 CET 2024

Stručně: od roku 2010 jsem vývojář na volné noze. A jedním z mých
velkých zákazníků od roku 2016 je taky Amtek.
Tak jsem pro něho dělal nové řízení starých strojů.
Jejich stroje jsou po mechanické stránce excelentní. Ale elektronika už
je na dnešní dobu zastaralá, případně odchází.
Tak vznikla nová. A ta se pak dá použít nejen na stroje Amtek, ale i na
stroje jiných značek pro modernizaci.

Trocha možná ne nezajímavé historie:
Amtek po revoluci koupil výrobu pletaček z bývalé Zbrojovky Vsetín.
Udělal na tom spoustu vývoje a výsledkem byly mechanicky opravdu
špičkové stroje.
Jenže možná až trochu moc špičkové. A protože odběratele - textilní
firmy - se prakticky vystěhovaly z Evropy do Turecka, Indie atd., tak
začal být problém.
Pro ně byla důležitější cena než špičkové parametry.

A tak to Amtek neustál a koupili to Němci. Ale koupili to proto, aby to
zařízli a vytěsnili část konkurence z trhu.
Jenže čas oponou trhnul, a dneska minimálně jeden ze 2 velkých německých
výrobců je v předbankrotové ochraně, ten druhý nevím (nesleduju to).

Dřív bylo Turecko dobrým zákazníkem, kam se vozila spousta strojů,
protože oni textilní výrobu tehdy hodně rozjeli. Myšleno výrobu textilu,
nikoli textilních strojů.
Takže se kvalitní evropská strojařina vozila do Turecka.
No a dneska se vozí turecké stroje do Evropy, pokud tady ještě nějaký
zbytek textilního průmyslu zůstal. :-(

Evropo, Evropo - kam kráčíš?

Pro kontext: textilní stroje jsou precizní strojařina. Ne nadarmo se z
výrobců textilních strojů často rekrutovaly zbrojovky.
Byla to první oblast, která se za průmyslové revoluce automatizovala.
Automatizace ve formě děrnoštítkového řízení kdysi vznikla kvůli
textilním strojům.

PL