Parametry motoru

konference na vojtek.biz konference na vojtek.biz
Pondělí Leden 22 14:56:33 CET 2024

Ano je mi to jasné jsem z oboru, jen jsem marně pátral po výkonu.

Je zábavné, že já ten štítek mám, jen na tom štítku co posílal Jirka nemám ty W je tam jen to co jsem psal.

Díky

J.V.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: pondělí 22. ledna 2024 14:44
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Parametry motoru

Pračkové motory jsou univerzální motory (tj. běží na AC i DC).
V pračkách jsou použité v sériovém zapojení. Ale většinou mají samostatně vyvedené cívky rotoru statoru, a tak by se daly provozovat i v jiném zapojení.
Max. výkon při AC 230V bývá někde kolem 300-500W, ale dají se i dost hodně přetížit.
Jsou dělané jako vysokootáčkové, takže bývají slušně vyvážené a snesou i nějakých 15 tis. RPM.

Jak známo, tak bez řízení sériově zapojené motory zvyšují otáčky do nekonečna.
Tady to "nekonečno" (kdy se vyrovnají výkon a ztráty) u AC 230V bude někde kolem 20-25 tis. RPM. Tak raději zkoušet jen krátkodobě.
Pokud chcete ověřit funkčnost, tak na nízkých otáčkách pojedou už do nějakých DC 12V, tj. třeba na autobaterku.

Při praktickém nasazení je třeba je řídit. Proto mají vzadu na ose tacho.
Dělají se na to specializované obvody (TDA1085, U209B, U211B).
Ale dá se to samozřejmě řídit i nějakým "Arduinem" s jednoduchým obvodem pro vstup signálu z tacha.
Dřív se v různých výrobcích (pračky, mlýnky na kafe, roboty atd.) používaly ty specializované obvody, dneska to tam většinou řídí nějaký procesor.
Na internetu jsou k dispozici různé DIY konstrukce pro jejich řízení.

Je to šikovný stavební prvek. Jen to znamená to někam zabudovat, protože většinou to má zcela otevřenou konstrukci.

PL