Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Leden 13 11:12:01 CET 2024

Mějme čip velký 14*14*2 mm. Cca jednou za pár týdnů až měsíců, podle
kosmického počasí, se v něm stane něco takového:

(29.11.2021, pixely 55x55 µm, vlevo časový průběh, vpravo deponované
energie (zde celkem 38 MeV))
Prostě přiletěl proton z vesmíru (na obrázku začal vpravo dole) a rozbil
jádro nějakého atomu na minimálně dvě menší a do okolí vystřelil
minimálně 3 nabité částice se značně vysokou energií.
(kolo jsou rozplizlé nosiče náboje, než došly na kraj detekčního čipu).

Jestli se tohle víckát stane blízko u sebe v izolaci okolo plovoucího G
nějaké paměťové buňky, tak už asi moc izolovat nebude...

PH