Re: [OT] Krbová kamna s výměníkem do vody - jak na to

Jan Půhoný konference na puhy.cz
Čtvrtek Leden 11 13:00:27 CET 2024

Ohledně toho komínového výměníku, dnes už bych to nemotal z chlaďařské mědi
(byl to celkem opruz), ale koupil bych nerezový vlnovec. I když ta měď bude
asi přece jen bezpečnější. U toho nerez vlnovce by chtělo prověřit teplotní
odolnost. Šlo by ho tam namotat pohodlně mnohem větší plocha. Tu měď mám
namotanou kolem nerez kouřovodu a přes to mám ohnutý nerez plech 1mm aby to
tolik neutíkalo. Bylo by dobré to zaizolovat, ale to nevím čím, aby to bylo
bezpečné, neuvolňovala se vlákna a nesmrdělo to. Pokusy s vatou potaženou
Al jsem dělal a není to použitelné.

Mám čidlo před a za komínovým výměníkem a když se topí pořádně na nominální
výkon toho krbu, tak to dělá rozdíl 2,5°C. Normálně tak 1°C.
Samozřejmě záleží na průtoku. Bál jsem se, aby se v tom nevařila voda, ale
asi to není problém, když tam je průtok. Někdy když se rychleji zatopí tak
v tom trochu zabublá než zareaguje čidlo teploty vody v krbu a sepne
čerpadlo. Nad tím mám auto odvzdušňováky a tlak v topení se neztrácí, takže
to problém není, že by se to vařilo v té malé ploše výměníku.

Teplotu spalin drží automatika do 250°, pak už je obrovská komínová ztráta.
I těch 250° je dost, ale u tohoto výkonu to moc asi nejde stahovat. Pak to
zase přestává hořet na nominálním výkonu, když se tomu bere vzduch aby
klesla teplota spalin.

Jednou jsem to dokonce celé uvařil kvůli chybě v software když jsem to celé
testoval na začátku a nebylo tam dost ochran až zareagoval pojišťovák a
chladící smyčka. Je to celkem hukot, ale zabralo to.

Předaný výkon odhadnout neumím. Dělají se i výměníky které se dávají místo
části kouřovodu a skrz jsou nějaké trubky ale to se dost zanáší sazemi. To
jsem nechtěl.

Když budu mít výhledově čas, dám tam ještě tu lamda sondu. Pak asi půjde
hoření přesněji regulovat.

HP

čt 11. 1. 2024 v 12:23 odesílatel Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>