RE: Zemřel Niklaus Wirth

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Sobota Leden 6 23:31:50 CET 2024

Schválně jsem to zkusil, Hello world ve Free Pascalu se mi přeložil do 45 kB (použil jsem na to API Windows, funkci MessageBoxW). Ten megabyte mohl být způsobený těmi knihovnami resp. celým systémem pro snadný návrh aplikací nebo jak se to jmenuje - já jsem je ale v životě nepoužil, tak jen odhaduju. Ale také se přikláním k tomu, že je to vlastně fuk.

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Miroslav Mraz
Sent: Saturday, 6 January, 2024 21:55
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Zemřel Niklaus Wirth

Mě Pascal tak nějak úplně minul, tak jsem si ze srandy zkusil fps a moc mě to nenadchlo. Základní "Hello world" má skoro mega. Zřejmě tam přibyly ještě nějaké obaly, aby si to rozumělo se zbytkem systému, který je celý v C-čku. Tedy v Linuxu, ale počítám, že ve Windows to bude podobně.
Ale zřejmě by v tom šly dělat i bare-metal věci, tedy jednočipy. Dělá to někdo ? Já se tím zabývat nebudu, naučit se Pascal na úroveň, aby mi to šlo, je moc práce a nestojí mi to za to.
A srovnávat takhle překladače o ničem moc nevypovídá. Mám tu pár projektů pro Cortex-Mx, 10k řádků má jen hlavička, popisující periferie.
Velikost výsledného elf (něco jako exe) může být podobná, ale vlastní kód zabírá je pár KiB. Protože v tom elf jsou i debug info, díry, věci ze statických knihoven a jiné blbosti.

Mrazík