Re: Tloušťka stencilu pro nanášení pasty

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Únor 28 15:28:24 CET 2024

Myslím, že na to není univerzální odpověď.
Nakonec kdyby byla nějaké "nejlepší" tloušťka, tak by se nikdo nenamáhal
nabízet i nějakou jinou.

Záleží na mnoha faktorech. Například:
- "Hustota" pinů daných součástek. Jiné množství pasty je vhodné pro
výkonová pouzdra DPAK2 a úplně jiná pro QFN s roztečí 0.5mm nebo dokonce
0.4mm.
- Knihovny. Mají-li spíš větší nebo spíš menší plošky vůči kontaktům
součástek. U pasivů jak moc jsou plošky vytažené pod součástku.
- Maska. Maska je vrstva nad mědí, a tak její tloušťka zvyšuje polohu
šablony nad mědí/HALem a zdánlivě tak zvyšuje tloušťku šablony.
- Trochu i podle typu pasty. Velikost zrn, přilnavost, procento smrštění
po odpařeni tavidla.

Velcí kluci dokonce dělají šablony s proměnnou tloušťkou.

Já si dělám šablony sám a tak si můžu zvolit co je libo.
V praxi používám rozpětí zhruba 0.08 - 0.115mm.
Dřív jsem používal spíš ty tlustší, časem spíš inklinuju k těm tenčím.
Nakonec že bych měl něco nezapájené z důvodu nedostatku pasty se mi
myslím nikdy nestalo, ale že mi někde vznikl můstek z přebytku pasty ano.
A knihovny používám takové, které mají jen málo protažené plošky pod
součástku. Tam vidím největší nebezpečí excesů, navíc špatně viditelných
(bez RTG samozřejmě).

PL