Re: Ještě k té domácí kalibraci multimetrů

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Neděle Duben 21 23:07:27 CEST 2024

Hezký večer.
Krátce se ještě vrátím k referenci MAX6350.
Verzi  MAX6350EPA+  mi před časem dorazila z Digikey (
https://www.digikey.cz/cs/products/detail/analog-devices-inc-maxim-integrated/MAX6350EPA/1867086
)   cca 490kč :-)
Po připojení na napájení 10V  je na výstupu
 4,99996V.
  Při změně napájení z 10V na 12V  se výstupní napětí změní na
4,99999V  tedy o 0,00003V      Změna napětí o +2 V  se projeví na výstupu
změnou + 30 μ <https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%9C>V.

Protože jsem nevěděl, jak je to s absolutní přesností voltmetru  a protože
mi GOOGLE předhodil  na Ali stejné obvody v SMD provedení a označením
MAX6350CSA+   za desetinu ceny obvodu z Digikey, dva jsem na zkoušku
objednal, abych měl statistické srovnání:
https://www.aliexpress.com/item/1005006495217839.html
Minulý týden teprve dorazily, já jsem dnes měl čas a ze zvědavosti osadil
do redukcí a udělal další měření v destičce, co mám k původnímu obvodu z
Digikey.
První obvod při 10V in je výstup 4,99641V
                   při 12V in je výstup 4,99660V
Změna napětí o +2 V na vstupu  se projeví na výstupu změnou + 0,00019V
tedy  + 190 μ <https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%9C>V

Druhý obvod  při 10V in je výstup 5,00361V
                      při 12V in je výstup 5,00396V
Změna napětí o +2 V na vstupu  se projeví na výstupu změnou + 0,00035V
tedy  + 350 μ <https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%9C>V
Vzhledem k tomu, že u verze
     C_A se v DS uvádí změna max 30ppm/V
a u verze  E_A  pak změna  45ppm/V  ,
mělo by se Uvýst lišit  při změně o 2V u C_A verze o max. 0,00006 V    60 μ
<https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%9C>V
                                                        a u E_A verze o
max. 0,00009 V    90 μ <https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%9C>V

je tedy evidentí, že Číňan o5 nezklamal a  dodává nějaké fejky, nebo
mimolimitní obvody.
Ono se za tu cenu není ani čemu divit.
Krom toho, že jsem statisticky pohořel ( aby to k něčemu bylo , chtělo by
to namátkově ještě ony stejné obvody z Digikey )
je ještě evidentní, že ty SMD obvody jsou docela dost závislé na teplotě.
Jen při ohřátí obvodu konečkem prstu je změna  cca 8x větší než u obvodu z
Digikey.

Úplně stejně je na tom obvod AD584KN taktéž z Ali:
https://www.aliexpress.com/item/4000248342586.html
Je tam zoufalá závislost na teplotě, prst
na obvodu ( změna teploty z cca 22 C na 36-37C tedy o 14-15 V změní na 10V
výstupu
napětí o 0,9mV !!!!!!  ne μ <https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%9C>V , ale
mV!!!!!!
Už podle hodně nečitelného popisku je evidentní , že je to nějaká kopie...

To jen pro info, že na Ali asi nemá vůbec smysl tyhle obvody reference
kupovat. Byť jsou levné, jsou to vyhozené peníze...

A pokud to člověk chce zabalit a udělat do alespoň trošku použitelné, bude
určitě  třeba nějaká předstabilizace např. 78L10  ( např. při napájení ze
4x 18650 ) a
na krabičku nějaký měřič teploty.

Neobsahuje
žádné viry.www.avast.com