Re: Bočník a prudké změny proudu

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Duben 12 23:26:45 CEST 2024

Chtěl bych trochu upgradovat railgun, co jsem kdysi postavil pro pokusy
s dětma na kroužcích. Ten původní má něco kolem 40 kA, při nabití na 250
V, na čemž se kupodivu shoduje měření du/dt na kondenzátorech a přímé
měření s kouskem telefonního kabelu jako bočníkem. Rychlost náběhu pulzu
jsme tehdy pořádně nezměřili, ale bude někde na dolní hranici toho
rozsahu, upgradem se pohne dál. Těch 10 kA/µs beru jako horní hranici,
kterou ani potom určitě nepřeleze.

Jenže když udělám upgrade na několikanásobnou C, ale U se výší jen na
450 V, tak už to bude chtít bočník s dost malým odporem, aby ten proud
nekazil. A tenhle mi padnul do oka při kupování mikroampérmetru:-)

Roztahování lamel ne, spíš naopak přitahování. To je už dobře
vyzkoušené. Dá se říct že už takhle je to poměrně luxusní demonstrátor
přitahování a odpuzování drátů. Standardně jsou tam 3 dráty 1,5
paralelně, po instalaci rovnoběžné ve vzdálenosti dírek "čokolády", po
prvním výstřelu dokonale přimáčklý k sobě:-)  A naopak s druhým pólem,
původně taky rovnoběžným, pak tvoří to písmeno, jak Werichův vodník
Čochtan popisuje nohy jisté slečny:-)
Takže plánuju vnitřek bočníku zalít epoxidem, dentacrylem, nebo něčím
takovým.

Protože celý setup je celkem malá věc, nespojená s okolím, o osciloskop
se nebojím, aspoň předchozí pokusy zatím přežil. Tady přibude výhoda, že
bočník bude nejen co do R, ale i L malá část zbytku smyčky, takže by se
na výstup měla dostat malá část původního U. Ale zas bude použit poněkud
menší rozsah, tak to možná vyjde na stejno...

Pak je teda další krok, že když bude zajištěno důvěryhodné měření pulzů,
dá se podle toho nakalibrovat další měření, tentokrát určené na bleskové
proudy, v tom už osciloskop figurovat nebude.

PH