Vypocet zatizeni nosniku

Lukac Michal Michal.Lukac na fstroj.uniza.sk
Pátek Duben 5 12:23:36 CEST 2024

Zdravim,

Pre votknuty nosnik si spocitajte napatie vo votknuti.

Sigma = Mo/Wo
Mo = F.L Sila na konci nosnika x vzdialenost sily od votknutia, popripade spocitaje vsetky momenty voci miestu votknutia
Ak posobi na konci moment tak Mo = rovno tomu momentu
Wo - prierezovy modul v ohybe pre konkretny prierez v danom mieste
napr odtialto https://www.staticstools.eu/sk/profile-shs/shs+80x4/show
vyberte si prierez a je to to Wy,el - voci osi ohybu prierezu, to je ta osa ktora je kolmo na smer ohybu(vacsinou horizontalna ked sila posobi zvislo).

a sigma - porovnajte s dovolenym napatim v ohybe pre dany material.  napr tu je nieco https://e-konstrukter.cz/prakticka-informace/hodnoty-mezi-pevnosti-kluzu-unavy-a-dovolenych-napeti-pro-ocel

Pre nosnik ukotveny na koncoch a sila posobiaca presne v strede, max. Mo je pod posobiskom sily a tam je moment Mo = F x L/4
ostatne plati to iste.

alebo ak mate iny typ zatazenia napiste...

m.