Re: OT: nákup na Ali

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Duben 3 22:27:56 CEST 2024

Já bych už ani nový regulovatelný zdroj s poťákama nekupoval. Každej
jednou začne chrastit. Jenže narozdíl od audia, tady může jedno prsknutí
zničit součástky za tisíce a ještě způsobit velké zpoždění zakázky.

Doma se mi to stalo s nějakým zdrojem z GM, ten rovnou i odešel, asi
protože jsem právě šteloval nabíjení Pb baterky.

A v DDM zas starý zdroj Tesla ničil dětem jejich výtvory. Aneb klasickej
pokus, zvedáme napětí, co to udělá a ono to vyhoří, přestože stejné
blikátko vždy přežilo i 30 V. Při pomalém otáčení se ukázalo, že v
jistém okamžiku si ručička na chvilku skočí za roh. U druhého, stejného
zdroje to bylo jednodušší, tam byla dráha přerušená, takže pořád 0 a
najednou 30, toho si člověk všimne hned:-)

To je zároveň důležité poučení pro návrh zdrojů, že je dobré pouvažovat
co se stane, když se poťák rozbije. Takže např. pokud vstupní proud
operáku tahá napětí nahoru, radši přidat R nějaký mega, co to bude tahat
dolů, když jezdec ztratí kontakt.

PH