komunikace pod vodou

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Sobota Září 30 17:34:08 CEST 2023

Kdybych se mě někdo ptal, tak bych asi navrhl z té ponorky odmotávat optický kabel, vybavený opakovači na baterie. Asi by to chtělo nějaký vývoj aby ten kabel klidně klesal ke dnu a nepřetrhl se, ale orientačně mi vychází, že podvodní dron který uveze řádově metráky nákladu by klidně přibral i pár set kilometrů kabelu.

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, 29 September, 2023 23:01
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: komunikace pod vodou

No napadlo mě, že to spojení nemusí být až tak jednosměrné. Pokud by ten drát byl hoodně dlouhý, mohlo by to vysílat někde na  středních nebo dlouhých vlnách a zaměřovalo by se to asi dost těžko. Kamarád mi vyprávěl, jak v srpnu 68 rozhlas vysílal přes improvizované zařízení. Protože vlaky nejezdily, drážáci vypnuli napájení troleje na trati Praha-Kolín a pod nějakým nadjezdem se technici schovali s vysílačem. Trolej sloužila jako anténa, okolo občas přeletěla zaměřovací helikoptéra a jen prý to byly nervy - teď když jsou blízko, to nevypnout. Nic nezaměřili.

Tady jsem se zase dočet, že se v Praze vysílalo přes trolej tamvaje. Taky nic nezaměřili.
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/historie-cst/historicke-udalosti/obdobi-1968-1969/rok-1968-kal/televizni-technici-vzpominaji-na-protiokupacni-vysilani-v-srpnu-1968/
No asi to mají dobře vymyšlené :-)

Anděl