Re: K životnosti Litiových akumulátorů

Pondělí Září 11 17:57:17 CEST 2023

Nevím jak u litiových baterek,  ale hodně jsem se motal okolo NiCd
baterek - dělali jsme před 25 lety pro výrobce zařízení do zkušebny. Tam
hodně záleželo na tom, jaká aktivní hmota v článkách byla. Brali to z
Bochemie a pak začali dělat baterky ze švédské hmoty. Chovalo se to
úplně jinak, každá ta hmota měla své výhody a nevýhody. Nakonec to
míchali a pro každý typ článku bylo optimální jiné složení. Teď už to
snad dokážou cíleně měnit, že vědí, jaké příměsi co způsobují.

Takže pokud někde uvidím nějaký takovýhle graf, tak buď tam bude
uvedeno, pro jaké baterky, nebo aspoň pro jakého výrobce to platí, nebo
je to něco obecného a reálná baterka se může chovat o dost jinak.

Vzhledem k tomu, jak je ta změřená křivka kostrbatá, asi nepochází z
velkého počtu vzorků. Takže spíš než od výrobce, bych odhadoval, že
někdo obětoval pár baterek ve prospěch vědy a měřil je až do zničení. Ve
Feraku takhle berou vzorky z výroby průběžně, odměří se na tom tisíce
cyklů a výsledek je docela hezká čára.

Anděl