[OT] Solární komponenty Tigo, aneb jak se to nemá dělat

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Září 7 14:42:21 CEST 2023

Dneska jsem se zúčastnil webináře o produktech Tigo.
Nejen optimizérech, ale i o jejich měničích a baterkách.

Stručně: HW si nechávají dělat od SolaXu, firmware je prý jejich vlastní.
Baterky LFP dělají jenom v malých modulech 3 kWh, max. 4 na jeden měnič
(což je dost málo).
Prý umí proudy 1C a jsou prý z kulatých článků, což tam několikrát
zdůrazňoval jako děsnou výhodu.

Zajímavá ale byla debata, kde padly i různé konkrétní zkušenosti.
Například taková, že někdo nainstaloval jejich optimizér na panel 550Wp,
a optimizér zdechnul.
Záruku mu prý neuznali, protože z nějakého monitoringu přečetli, že
překročil maximální povolený proud 15A.

Tak to je přesně způsob, jak by se to (podle mě) nemělo dělat. A kdybych
něco navrhl podobně, tak bych se musel hanbou propadnout.
Ten prezentující bral jako normální a v pořádku, že když to má max. 15A,
a on to o něco málo překročil, tak je OK, že to odešlo.

Tak za prvé panel 550Wp není nic moc. A aby to dotáhl na těch 15A, to už
se musel fakt děsně snažit a musely nastat extrémně příznivé podmínky.
Takže je jasné, že to překročení (pokud tam skutečně bylo), muselo být
jen minimální.
Znamená to, že ten výrobek nemá žádné rezervy.  Že to možná do 15A
pojede, ale při 15.1A už to vybuchne. Fakt seriózní produkt.

Ale hlavně to značí, že ten produkt nemá implementované žádné ochrany.
Přitom je to jedna z jeho hlavních funkcí a má pro to prostředky.
Umí ten panel odpojit, je to jedna z jeho vlastností.
Takže on ten proud změří, zjistí že překračuje jeho meze, tu špatnou
hodnotu někam zapíše (kde si ji pak podpora vzdáleně přečte, uživatel
tuto možnost nemá), ale neudělá nic na svou obranu a prostě chcípne.
A podpora prohlásí, že se nejedná o závadu, krytou zárukou.
Fakt hnus.

Už jsem to psal jednou. Fakt nechápu, jak může podobný výrobek mít
takový podíl na trhu. To snad ty ostatní musí být ještě horší. Nebo má
tak skvělé marketingové mágy.
Že tam spousta věcí nefunguje jak by podle popisu fungovat měla (Mesh,
WiFi v režimu AP), s tím už jsem se smířil. S domněním, že sice občas
něco nefunguje, ale jinak je to spolehlivý výrobek.
Když jsem ale dneska slyšel tu story o překročeném proudu, tak mě
opravdu šíleně mrzí , že už jsem ty optimizéry koupil sobě i kamarádům.

PL