Re: [OT] Solární konektory MC-4 a nářadí k nim

František Burian BuFran na seznam.cz
Čtvrtek Září 7 06:35:48 CEST 2023

Dobrý den,

  Správně zakrimpovaný konektor nemá mezi jednotlivými vodiči licny žádnou mezeru, takže cín nemá kam zavzlínat.

Cín tedy zůstane jen na povrchu konektorového spoje, může způsobit že se pin nevleze do tělesa konektoru

Naopak v kabelu je mezer mezi drátky licny dost, tam zavzlíná, kabel "ztuhne" tj přestane být pružně ohebný v místě těsně u pinu a při
vibracích vám po nějaké době upadne.

Pájený spoj má vždy vyšší vnitřní odpor než krimpovaný (cín má vyšší rezistivitu, pokud tedy nepájíte něčím "lepším než měď"), může se
"vyhřát", může měnit parametry v čase v důsledku difuze cínu. Toto neplatí pro měděné pájky a tvrdé svary, ale ta technologie je dražší
než kvalitní kleště.

Pájený spoj má menší ohebnost, z principu musí mít "oholenou" část vystavenou povětrnostním vlivům, takže se musí bužírkovat (zase prostor).

Pájený spoj vystavený povětrnostním podmínkám vytváří "tin whiskers" tj malá tenká vlákna cínu která postupem času rostou z cínu a zkratují
sousední signály. Provýkonové spoje to nevadí (uhoří a ani nepoznáte) ale pro signály v řádech mV to po pár letech přestane bezdůvodně fungovat
s tím že v kabelu jsou zkraty a netušíte proč. Propípnutí pípákem ty whiskery přepálí takže testem kontinuity projde a znovuzapojený kabel zase
chvíli funguje.

Dobrý krimp má izolaci vodiče přiraženou až k pinu, žádná část mědi není vidět, není třeba zakrývat např kvůli primární izolaci.

Dobrý krimp lze udělat automatem, pájení nikoliv (toto je hlavní důvod proč firmy na kabelové svazky preferují krimpy - jsou levnější na výrobu)

Jak ale už bylo řečeno, dobrý krimp lze udělat jen dobrými originálními kleštěmi, ne "kombinačkami" kterými to nesvaknete tak aby se měď
promáčkla v celém objemu vnitřní dutiny a vyplnila hermeticky celý prostor. Konektory scvaklé kombinačkama (nebo origo nástrojem s blbě
nastavenou silou) mají problém (kromě vyššího odporu) s korozí, po pár letech "ureznou" protože se dovnitř dostane voda, která působí. To
ale nezjistíte hned, a po pár letech už si nevzpomenete, že to že už to podruhé předěláváte a pořád ještě nemáte kleště tak nadáváte na
konektor ktreý je v tom nevinně.

Pokud děláte arduino proekt, po kterém po půl roce neštěkne pes, můžete pájet. Pokud to chcete mít dlouhodobé, je potřeba krimpovat.

Lepší než krimp co do parametrů je jen ovíjený spoj, který nebyl doposud ničím překonán (má ale své mouchy, hlavně prostor a ruční práci
kvůli kterým se vůbec nepoužívá). Nepatrně horší než ovíjený spoj je svar.

NASA má na toto téma dost literatury která se dá dohledat.

Franta Burian