Re: Moduly do kontaktního pole

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Neděle Říjen 22 11:03:48 CEST 2023

Moje zkušenosti, když jsem používal kontaktní pole:
- vyzkoušel jsem několik metod, jak "upravit" potenciometr. Všechny
končily tím, že při pokusu o otáčení ho člověk vyviklá z pole ven.
- velmi efektní byla metoda, kdy jsem vzal normální potenciometr,
normální lištu se třema pinama, krajní piny jsem vytáhl a na jejich
místo vrazil 90° piny, ale tak, aby tvořily písmeno T. Na to jsem
připájel nožičky potenciometru:
─┐│┌─
░│││░
- dobrá je také metoda, kdy se potenciometr fixne do plošňáku a udělají
se mu "pomocné" nožičky na zadní straně. Pak zabere místo i v druhé
řadě, ale zase drží.
- pochopitelně je tu nekonečné dilema, jestli používat ty čtvercové
piny, nebo precizní piny. Precizní méně vyčvachtávají kontakty, ale také
méně drží. https://www.gme.cz/v/1498961/kolikova-lista
- zajímavá metoda je součástky cpát a lepit do precizních patic. Dá se
to buď tak, že se potenciometru malinko "zeditujou" nohy kleštěma, že se
"skoro" vejdou do dutinek https://www.gme.cz/v/1501853/patice a nebo se
udělá plošňák, který má na spodní straně třeba tohle
https://www.gme.cz/v/1502498/lista a na horní nějak učesanej modul (v
nějaké jiné zelenině prodávali i SMD verzi).

Co se týká té tvé klávesnice - tady ještě víc plaví to vyviklávání,
pokud jí neuděláš nohy dozadu, je to neštěstí. Tedy spíš pouvažuj o
připojení kouskem šedého drátu zakončeného tímhle:
https://www.gme.cz/v/1498488/prechod-na-dil
Případně se můžeš zamyslet nad použitím membránové klávesnice. Je
barevnější a má drátek "v ceně":
https://vi.aliexpress.com/item/1005004367870829.html

A když už byla řeč o vyndavání vícepinových věcí z prokovených čínských
plošňáků, zvaž použití čínského nástroje popisovaného třeba tady:
https://forum.robodoupe.cz/viewtopic.php?t=1038&p=13707#p13707
Je to překvapivě velmi účinné pro případy, kdy chceš zachovat i plošňák
i součástku.

A závěr: Udělej si ty moduly sám a podle svého, s dětmi si můžeš na
kroužku udělat hodinu pájení. Plošňáky z číny ti to dost zjednoduší.