OT: Akumulace tepla v pisku

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Středa Říjen 18 10:32:08 CEST 2023

Mně vyšly ty ztráty průměrně 19.7 kW. Bral jsem tu menší hodnotu tepelné vodivosti a zase větší povrch 864 m2 (ještě hrany té krychle) a průměrný tepelný spád 240 K.  Období ohřívání (asi celé léto) a pak výdrž na podzim jsem nezapočítal, takže to bude koukám o dost horší než co mi prvně vyšlo :-)

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Waclawek
Sent: Tuesday, 17 October, 2023 14:35
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: RE: OT: Akumulace tepla v pisku

Ta vodivost piesku musi byt velmi zavisla na konkretnom materiali, velkosti zrn a stupna "upechovania". Guglenim pre suchy piesok (prip. v zmesi s kamennym prachom) som dospel k roznym cislam v rozmedzi 0.15W/mK po 0.35W/mK, pricom najbeznejsie cislo bolo okolo 0.25W/mK, napr.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_thermal_conductivities uvadza 0.27W/mK (konkretne pre piesok z rieky Hudson...). Tak nizke cislo, ako pan kolega Urbancik uvadza, som nikde nenasiel. Mate na to nejaky odkaz, prosim?

Dalsia vec je ten vypocet. Majme 6 pieskovych stien hrubky 1m a rozmeru 10m x 10m, to je 600m^2, rozdiel teplot je 400K (predpokladam, ze ta nadrz je v zemi a tych par stupnov nad nulou zanedbavam), ak aj zoberieme tu vodivost ako 0.1W/mK tak mi to vychadza 0.1*400*600/1 = 24kW. Tie straty samozrejme poklesom teploty klesaju, nebude to linearne, ale ani to nejde k nule lebo chceme aby nam tam na konci sezony zostalo 100st.C, nechce sa mi to ratat ale povedzme ze priemerna strata bude polovica hentej hodnoty, t.j 10kW. 90 dni je zhruba 2000 hodin, celkova strata mi vychadza 20MWh.
Kde som urobil chybu?

Mimochodom, aj kebyze je ta strata 26% ulozenej energie, tak s tou stratou treba pocitat aj pri "rozkurovani"; plus to "rozkurovanie" bude prebiehat viacmenej na jesen, takze tak treba dimenzovat ten zdroj.

wek