Re: návrh tišťáků

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Neděle Říjen 15 16:04:04 CEST 2023

Roh ani impedancna diskontinuita nema s EMC nic spolocne. Ani s antenou.
Neviem kto zacal tieto veci kazat na verejnosti, ale frazu "je to
antena" lebo to pouziva uz asi kazdy druhy technik a celkom ma to
irituje :-)

Kazdy vodic je prenosove vedenie, charakterizovane distribuovanymi
vlastnostami R, L, C, G, tie definuju vlastnosti vedenia ako napriklad
charakteristicku impedanciu, alebo koeficient sirenia. Kazda zmena
geometrie vedenia predstavuje aj zmenu tychto vlastnosti.

Ako velmi na tom zalezi je zavisle velkosti onej diskontinuity a od
frekvencie. Nech ten roh prida povedzme 0.2 pF na dlzke napriklad 1 mm.
Ak bude mat na zaklade toho vedenie napriklad o 20% odlisnu impedanciu s
dlzkou 1 mm (napriklad ten roh) na nizkych frekvenciach je to uplne
jedno. Diskontinuita tam stale je, odrazy tam stale budu. Ale celkovy
prispevok ku sireniu na vedeni bude zanedbatelny, diskontinuita je dlha
povedzme 1 mikrostupen.

Uplne inak to bude vyzerat v oblasti stoviek MHz, kde rovnakych 0.2 pF a
1 mm bude dlhych uz povedzme niekolko stupnov. Alebo v GHz oblasti, kde
to moze byt uz nezanedbatelna cast vlnovej dlzky.

Interferencny obrazec, z pohladu S11 bude diametralne odlisny. Kym na 10
kHz to bude nemeratelne, na 5 GHz budem mat kazdych par MHz rezonanciu s
minimom prenosu.

Vyzarovat to bude presne rovnako ako standardne prenosove vedenie
rovnakeho typu. O nic viac, o nic menej.

b.