OT: countryradio na 639 KHz

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 5 11:23:20 CEST 2023

1. Právě kvůli té pevnosti v tahu bych rád použil ten ocelovej pozink.
Ale nějak mi to nesedí. Na SV byly vždycky všechny cívky ve starých
rádiích vinuté VF lankem a to neměly ani těch 100 m. Proud tam byl
nepochybně také zanedbatelný. Takže se obávám, že problém bude R/Z, kde
R je odpor drátu po započtení skinefektu a Z impedance antény

https://www.roboterm.cz/cz/indukce/o-indukci/kalkulator-hloubky-vniku
vybral jsem železo a 639 kHz, vyšlo 28µm
pro nerez vyšlo 523 a měrný odpor uvádějí 0,690
Koukal jsem na nerez drátek 0,3 mm, ten by měl 9,7 ohm/m, tedy 100m
prakticky 1k.

Anténa má 100 m, tedy vertikální zářič 0,2 λ na vodivé rovině, to bude
tak 30 Ω.
Takže R je 1kΩ a Z je 30 Ω, to bude extra mizerná anténa, nebo ne?

Zpátky na stromy: Stejná kalkulačka pro měď spočítala 0,082 mm
Když vezmu smalťák 0,2 mm, využije se prakticky celý a bude mít tak 0,5
Ω/m, takže R bude 50 Ω.
To je pořád víc než 30, ale jen 2 a něco krát, tedy ztráta 3 a něco dB?
Takže použitelné řešení bude ten smalťák společně s nití nebo vlascem.

2. Liblice: 35,7 km,
FSPL cca -60 dB, ale pak přesně nevím co s ním:-)
Podle S = vyšlo 1,25 µW/m^2

Pokud by aktivní plocha antény byla obdélník délka antény x délka/4,
bylo by to 2500 m^2
a výkon by byl 3 mW.
Takže kdyby se to odehrávalo ve volném prostoru, mohl bych očekávat
výsledek někde v tomto řádu.

Co ale nevím, je jak to reálně funguje, když to není volný prostor, ale
konkrétně u SV takhle blízko, to bude povrchové šíření?

PH