Re: LED osvětlení barva světla, jakou preferujete?

Pátek Listopad 17 10:21:47 CET 2023

Jen pro základní informaci - dejte si go gůglu Modré světlo a tvorba
melatoninu. Na mě vyskočila tahle diplomka
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/95355/F3-DP-2021-Strnad-Radek-Vliv_modreho_svetla_LED_zdroju_na_hladinu_melatoninu.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
rozebírá to sice dost vědecky, ale holt je to diplomka.

4000K bych si domů nikdy nedal. Měl jsem to v dílně a i tam jsem si dal
teplejší světlo. V podstatě jde o naše biorytmy. Dokud je den, je ve
spektru patřičný obsah modré složky a člověk se udržuje aktivní. Večer
pravěký člověk seděl u ohně a nějak jsme si na to zvykli :-) Žárovkové
světlo (z klasických žárovek) je pro nás optimální, takže když ledky,
tak okolo těch 3000K.
Ledkové moduly jsem si při stavbě domu dělal sám z prvních ledek Osram,
co měly CRI 96. Na spektru té ledky to vypadá, že se jim povedlo vyplnit
tu díru mezi modrou (vyzařování čipu) a zelenou, kde začínalo spektrum
luminoforu. Když jsem zavedl řízení přes ovladače, paralelně k řetězci 7
ledek 3000K mám přes odpor 6 ledek s cca 2400K. Takže když snížím proud,
větší část teče těma druhýma ledkama a barevná teplota se plynule
zmenšuje, jako při řízení klasické žárovky.
Dělají se i dvoubarevné COB moduly, které tohle umí samy.
https://www.tme.eu/cz/katalog/vykonove-diody-led-cob_113365/?params=1110:1948988,1948987,1948990&productListOrderBy=1000014
Jen koukám, že jsou minimálně 2x dražší, než bývaly.
Problém je, že světlo ledek kdysi bývalo mizerné, protože ledky s nižším
CRI a s vyšší barevnou teplotou měly vyšší účinnost. Ale doba pokročila.
Takže jak se s velkou slávou v pouličním osvětlení výbojky nahrazovaly
ledkama s odstínem "street", teď se tyhle ledky nahrazují ledkama snad
nějakých 2700K. Dokonce na to byla i nějaká směrnice EU, prý aby to
nevadilo zvířatům. Taky dřív byl problém koupit žárovky s rozumnou
barvou světla. Teď mají v kauflandu za pár korun žárovky 2700K s CRI 97.

Anděl