Resistance transfer standard (bolo Re: Drziak na testovaniepruzinovymi pinmi)

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Listopad 15 10:42:24 CET 2023

Oznacme R0 aritmeticky priemer odporov. Predpokladajme, ze ich odpory su
rozlozene rovnomerne, t.j. je jeden par R0*(1+-d), jeden par R0*(1+-2d),
atd. az po R0*(1+-6d) (d je v % alebo ppm alebo co len chces; a ano,
presnejsie by to malo byt R0*(1+-1/2d), R0*(1+-3/2d) atd. ale ide o
princip a ten je rovnaky).

Delic ma celkovy odpor 12*R0 a spodna strana ma odpor ktory je suctom N
odporov, t.j. R0*(N + d1 + d2 + ... + dN), kde d1 atd. su relativne chyby
jednotlivych odporov, t.j. kazdy z nich moze byt nejaky kladny alebo
zaporny celociselny nasobok d. Vystupne napatie Nteho vystupu je V0*(N +
d1 + d2 + ... + dN)/12, idealne by bolo V0*N/12, cize absolutna chyba
vystupneho napatia je rozdiel tychto dvoch cize V0*(d1 + d2 + ... + dN)/12.

Teraz je otazne, co chces dosiahnut. Povodne si pisal nieco o monotonnosti;
ten delic bude monotonny, takze si mozno myslel monotonnost prebehu chyby
od N, ale kedze jednotlive chyby su kladne aj zaporne, monotonne to nemoze
byt. Mozno si predstavujes nejaky velky skok na zaciatku a potom
monotonne, ale ani to sa neda dosiahnut. Da sa dosiahnut monotonny priebeh
v jednej polovici a potom opacny monotonny v druhej (nieco ako dva kusy
paraboly v strede spojene), ale to asi nechces.

Asi chces aby najvacsia chyba zo vsetkych bola co najmensia, t.j. aby sa
dala "krivka" (lomena ciara) chyby obmedzit zhora aj zdola co najviac. K
tomu prirodzene vedie to striedanie kladnych a zapornych chyb. Medzi
susednymi hodnotami najvacsi rozdiel je +-6d, takze chces, aby ten rozdiel
bol symetricky rozdeleny okolo nuly, takze ten optimalny vyber je nejaky
takyto:

N  odpor   vystupna chyba (t.j. suma chyb 1..N) * 12
1  R0+3d   +3d
2  R0-6d   -3d
3  R0+6d   +3d
4  R0-5d   -2d
5  R0+5d   +3d
6  R0-4d   -1d
7  R0+4d   +3d
8  R0-3d     0
9  R0-2d   -2d
10 R0+2d     0
11 R0-1d   -1d
12 R0+1d     0

Samozrejme moznosi je vela, pointa je, odchylku vystupu menej ako +-3d/12
nedosiahnes takze to je pri takejto definicii ulohy optimalne riesenie.

Tu je napriklad taka "symetricka" verzia:
odpor   suma
+3	+3
-6	-3
+5	+2
-4	-2
+2	0
-1	-1
+1	0
-2	-2
+4	+2
-5	-3
+6	+3
-3	0

Ale mohol by si napriklad chciet aj najmensiu relativnu chybu vystupneho
napatia (t.j. (d1+d2+...+dN) / N ), co je uplne ina uloha a nechce sa mi
nad nou rozmyslat.

wek