Re: rozšíření fotovoltaického systému.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Listopad 9 02:39:49 CET 2023

Na odpínání panelů se používají DC odpínače nebo jističe.
Z těch běžných modulových do rozvaděče, když jsou polarizované, tak
většinou umí 250V jako jeden standardní 18mm modul.
Takže 500V odpínač je 2-modulový, 750V 3-modulový a 1000V 4-modulový.
Nepolarizované se běžně dělají v jednom modulu do 150V.
Našel jsem jeden od Noarku (který si chci koupit), který inzeruje DC
500V v nepolarizované 2-modulové variantě.

Jinak to zkratování rychlým výkonovým FETem (nebo spíš IGBT) si možná
dovedu představit.
Panel se chová jako proudový zdroj. A nemá žádné významné kapacity, kde
by byl naakumulovaný náboj.
Tak při rychlém sepnutí do zkratu se toho výkonu na daném spínacím prvku
tolik nezrealizuje.

Myslím, že optimizéry s funkcí Rapid Shutdown (např. známé Tigo) to tak
dělají. I když jenom pro jeden panel. Tedy zkratují max. 80V a max. 15A.
Píšu "myslím", protože oni své technologie tají. Ale jinak se podle mě
takového efektu nedá dosáhnout.

PL