Re: Trochu solární osvěty:-)

Martin Záruba swz na volny.cz
Středa Listopad 8 07:47:28 CET 2023

Je to tak. Napětí se s osvícením mění jen málo, vyjma stavu, kdy je
panel téměř ve tmě, ale ten asi není moc zajímavý. Jev kdy teče proud z
jednoho panelu do druhého opravdu může nastat při malém zatížení. Jenže
opět je nedůležitý, protože při malém odběru je vlastně jedno, co se s
proudem, který nemohu spotřebovat stane, pokud to není jakkoli destruktivní.

Napětí se mnohem víc mění s teplotou a to tak, že s teplotou klesá,
stejně jako napětí na běžné diodě v propustném směru. Toho lze s výhodou
využít při prostém připojení panelů k baterkám. Při vhodném napětí
baterek je panel v optimálním bodě napětí/proud při nízkých venkovních
teplotách. Panel tedy bude dávat maximum v zimě, kdy je proudu
nedostatek. V létě by bylo vhodnější menší napětí baterek, takže výkon
panelu trošku poklesne. Jenže v té době je u domovní instalace takový
přebytek výkonu, že je to zase jedno.

Samozřejmě mluvím o stavu, kdy není hlediskem proud prodávat. A vzhledem
k tomu, že klesá cena silové elektřiny ale stoupají distribuční
poplatky, je jasné, že brzy bude prodej naprosto nevýhodný. Pokud se
konečně legislativa nezmění tak, že pokud něco vyrobím a soused to
spotřebuje, nejsou tam žádné náklady na distribuci, dokonce
transformátoru ulehčím a klesnou mu ztráty, bude opravdu nutné
spotřebovat vše co vyrobím, ať už jakýmkoli způsobem. V létě je asi
nejlepším adeptem na spotřebu vlastní (nebo sousedův) elektromobil.

Martin Záruba