Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Listopad 7 13:19:28 CET 2023


No já bych jí dal do toho sklepa a k ní větrák, kterej běží když 
(Tbat<5°C && nabíjení==ON).

PH

Dne 06.11.2023 v 22:34 Petr Labaj napsal(a):
> No to právě nevím.
> Ale podle slov pana Lukeše (a částečně i pana Hudečka) možná ano.
> V klidu ne, bude tam minimálně 10°C.
> Ale pokud by se opravdu nabíjením nějak významně ochladily, tak už by 
> to mohlo dělat problém.
>
> V TTD mají napsán rozsah běžného použití 0-50°C, pro plný výkon pak 
> 5-48°C.
>
> PL
>
> ********************
>
> Dne 6.11.2023 v 19:47 Martin Hanek napsal(a):
>> Prosím o upřesnění - těm baterkám by tedy byla ve sklepě zima?
>> Martin Hanek
>> Dne 06.11.2023 v 16:32 Petr Labaj napsal(a):
>>> Proč mi tohle děláte?
>>> Už jsem byl rozhodnutý dát baterky do sklepa, a Vy mi do toho zase 
>>> hodíte vidle.
>>>
>>> Asi nastal čas začít reálně měřit konkrétní typy baterek při 
>>> konkrétním typu provozu.
>>> Tj. LFP baterky dost velkých kapacit (100-300Ah) při nepříliš 
>>> velkých proudech (kolem 0.5C).
>>>
>>> Díky za informace.
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 6.11.2023 v 15:39 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>> Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým 
>>>> proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena 
>>>> na takové proudy.
>>>>
>>>> Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným 
>>>> prouděním elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně 
>>>> samovolně měla zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%. 
>>>> Pokud se třením zahřívá i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se 
>>>> většinou stejně nic nestane, jenom pak jsou na YT videa té menší 
>>>> části, jak někomu hoří nová koloběžka..
>>>>
>>>> Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k 
>>>> tomu je použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se 
>>>> pak stane, když jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na 
>>>> sobě izolující vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní, 
>>>> takže někde jsou prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout 
>>>> dostane mnohem dřív, než u článků s rezervou na případnou 
>>>> nehomogenitu (tj s nižší kapacitou vzhledem ke svému objemu a váze)
>>>>
>>>> Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak 
>>>> může ty tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých 
>>>> baterek určených na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se 
>>>> předpokládá vyšší výdrž a ani kapacita není honěná na doraz v 
>>>> poměru na hmotnost a rozměry.
>>>>
>>>> Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký, 
>>>> že se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.
>>>>
>>>> U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat 
>>>> vzduchem, u velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a 
>>>> třením topí, to topení už není dostatečné.
>>>>
>>>> Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním 
>>>> odporem článku.
>>>>
>>>> Máme 2 scénáře.
>>>>
>>>> Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme 
>>>> poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku 
>>>> každý rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500 
>>>> úplných cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka 
>>>> zuřivě hřála, aby vždycky na jaře nezdechla.
>>>>
>>>> Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí 
>>>> originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže 
>>>> baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje, 
>>>> uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má 
>>>> třeba pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité 
>>>> kapacity (původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu 
>>>> 25-75%. To jsou ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?


Další informace o konferenci Hw-list