RE: Startovací kabely - návod z internetu...

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Čtvrtek Březen 30 12:37:15 CEST 2023


No bud si kupite 15kg kabely a nastartujete hned co by som od profi sluzby cakal
alebo nosite v kufri male lahke 1kg kabely za cenu cakania na dobitie a zahriatie baterie.
Ten kabel ma by tak silny, aby sa pri dobijani nevytovril na nom ubytok napatia taky ze to nedobije bateriu

Startovaci kabel 1kg polahky nastartuje trabant aj bez dobitia takze nie je dovod ho nazyvat “dobijaci”  a ano, ostatne je marketing. Uricte je v navode drobnym napisane ze startuje len
auta do 500kg :)

j.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Thursday, March 30, 2023 9:24 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Startovací kabely - návod z internetu...

Jednotka prý odešla po nastartování a odpojení baterie... Info ze servisu.

Jak dlouho to trvá, když je baterka úplně vybitá? Pokud tam musí to auto být půl hodiny, hodinu, tak startovací kabely jako takové postrádají další smysl a mohu to propojit nějakou 2,5mm licnou. Vždycky jsem byl na tom, že STARTOVACÍ kabely fungují ve stylu "propojim, startuji, odjedu". Proto se jim říká startovací ne? To že to výrobci kabelů šidí a místo pořádného měděného kabelu (který nikdo nekoupí kvůli ceně) je tam v tlusté izolaci licna z hliníku je věc další. Tomu se ale neříká startovací kabely, ale dobíjecí...
Ale asi tomu nerozumím..

čtvrtek 30. března 2023 Zuffa Jan <ZuffaJ na cgc.sk<mailto:ZuffaJ na cgc.sk>> napsal(a):
DD,
k znicenej jednotke:
JEdine co ma napada je ze startovacie prudy prebehli cez kabelaz (uzemnenie elektroniky)

k nastartovanemu motoru startovacieho auta:
Ak mate 15kg kabely tak je to jedno. Ale normalne sa skoro vo vsetkych krajinach startuje
s kabelmi 1kg s nastartovanym motorom pretoze bateria ktora ma 12.8 V vybitu bateriu moc nenabie, alternator da 14,5V a tie sa tlaciado vybitej baterie kym sa trochu nespamata  (nedobije a nezahreje) a potom kabely uz len mierne alebo vobec dopomahaju k startovaniu.

j.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz<mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>> On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Wednesday, March 29, 2023 9:03 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz<mailto:hw-list na list.hw.cz>>
Subject: Startovací kabely - návod z internetu...

Dovolím si takový malý dotaz... Proč většina návodů ( snad všechny)  doporučuje u startovaného vozu minus pól připojovat na kostru vozu (motor) a ne na minus pól baterie?
Stala se taková nemilá věc, že si ode mne půjčil kamarád startovací kabely ( mám je 15kg, žádný poměděný hliník 2mm2) a zničil si auto.
Jak? Přišel do garáže a startér ani nehles, kontrolky na palubce slabě svítily, nešlo centrální zamykání ani blinkry. Půjčil jsem mu kabely, on tam dojel s manželky vozem.
Po nastartování svého vozu odpojil startovací kabely a auto po 5 vteřinách zase chcíplo.
Další start se už s kabely nepodařil, startér ani necvaknul, kontrolky na palubce nesvítily žádné, palubka mrtvá jen funkční osvětlení interiéru, stěrače, světla...

Oprava v servisu za 8000kč odešla řídicí jednotka někde v palubce , nová deska budíků, práce.
Co se stalo? Byl prý špatný ukostřovací kablík od baterie ke karosérii. Byl tam velký přechodový odpor mezi karosérií a tím kabelem, celé ohnilé. Startovací proud z kabelů  tudy nešel, šel kostrou, protože ten návod, Po odpojení startovacích kabelů ( a tedy i náhradní baterie ) tedy žádná baterie nebyla, nebyla žádná zátěž.A stalo se co se stalo.
Kdyby připojil startovací kabely rovnou z baterie na baterii, nenastartoval by kvůli té uhnilé zemi, ale nestalo by se to viz. výše.
Tedy jsem zjišťoval důvod, proč se všude doporučuje propojení na kostru - prý kvůli bezpečnosti, když to zajiskří a okolo baterie může být vodík+ kyslík.

Píšu to jen pro ty, co všechno dělají podle návodu.... a evidentně špatně. Nebo spíš s větším nebezpečím, že při nějakých problémech se zemí něco odejde...

  Další neduh všude popisovaný je nastartované to startovací auto. Proč? Čemu to pomůže? Když jeho baterie je v pořádku a zvládne start samotného auta , tak proč si zase zadělávat na nějaký  problém. Při startu tam tečou z baterie veliké proudy, napětí baterie padá až k 8V. Co tomu říká alternátor, celá elektronika toho běžícího vozu, motorová ŘJ.... ? Vždyť tam může vzniknout nějaký hazardní stav. U toho mrtvého auta může být vadný startér ( zkrat kotvy), který způsobí problém na tom startovacím vozu.  . Ještě rozumím tomu, že propojím obě bateie, nechám to zdrojové auto běžet nějakou dobu ( vyšší napětí v palubní síti ) a tím dobiju částečně i tu mrtvou bateri. Zvlášť, když má někdo jen náhražky startovacích kabelů s průřezem nula nic a tímto postupem baterii toho mrtvého vozu částečně  dobíjím.  Ale před startem toho mrtvého vozu chcípnu to zdrojové. Proč s tím  hazardovat? Zvlášť, když mám ty kabely silné, a takové , co startovací proud dají...
Sorry , musel jsem se vykecat, a teď do mě, co je jednoduššího a spolehlivějšího , než propojit obě baterie ++, -- a nestartovat to startovací auto.



[https://s-install.avcdn.net/ipm/preview/icons/icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>

Neobsahuje žádné viry.www.avast.com<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>


------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230330/64f369f6/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list