Solární optimalizátory Tigo

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Červenec 31 04:15:46 CEST 2023

Dobrý den.

Máte prosím někdo zkušenosti s optimalizátory provozu solárních panelů Tigo
a vědomosti o jejich fungování?
I když jsem si od nich stáhl datasheet a nějakou příručku, tak validních
informací je tam velmi málo. Jak se zmínil nějaký člověk na jednom fóru,
pisatel té jejich dokumentace by zasloužil trest smrti.

Zatím to chápu tak, že se na každý panel pověsí krabička Tigo TS4-A-O,
což je výkonový prvek. Dokonce snad jenom konektory, bez nějaké
velké montáže. Cena kolem 1000 Kč.
A pak se to celé dá monitorovat a řídit pomocí nějakého setu Tigo CCA Kit,
který stojí cca 5000 Kč.
Pak se snad z toho dá získat informace o okamžitém výkonu každého
panelu a současně je možné ty panely vypnout, tedy v podstatě
rozpojit string.

To monitorování by bylo příjemné. A to rozpojení mi připadá jako celkem
dobrý bezpečnostní prvek.

A teď ty dotazy:
- Je prosím to, co jsem napsal, pravda? Funguje to tak?
- Jak funguje optimalizace tím výkonovým boxem? Umí to jen modul přemostit
   a eliminovat tak ztráty na sériových diodách modulu, nebo je v tom
dokonce
   nějaký DC-DC měnič, zvyšující proud na úkor napětí?
- Funguje ten výkonový modul i samostatně, bez řízení tím CCA boxem?
- Musí být tím výkonovým modulem osazen každý panel nebo ho stačí dát
   jen na ty, u kterých hrozí zastínění?

Můj odhad je, že ty moduly budou fungovat i samostatně, bez řízení. Ale pak
budou jen optimalizovat, nebudou umět měřit nebo rozpojit string.
A že nemusí být na každém panelu ale třeba jen na některých.
Ale jen si to myslím. Kdyby to někdo se znalostí věci potvrdil, tak by
to bylo super.

Zadarmo to není. Pro instalaci se třeba 20 panely by cena byla 25 tisíc.
Ale zase proti ceně celé instalace to už není tak strašné. A pokud to zvedne
bezpečnost a sníží ztráty, tak by to asi zato stálo.

Díky za případné informace.
PL