Nie je referencia ako referencia...

Neděle Červenec 30 10:21:20 CEST 2023

Když už, taky se musím pochlubit analogovým teploměrem :-) Teplotní
čidla "diodového" typu LM355, mají 10mV/stupeň a 0 mV při absolutní nule
:-) takže 300K odpovídá 3V a nejde to přímo, bez děliče vyhodnocovat
převodníkem v MCU. Šlo by to, kdyby se jako reference použilo napájení
3,3V. Ale napájecí stabilizátor jako reference bude asi nic moc. Nebo OZ
a za ním dělič - taky možnost. Taky jsem to potřeboval mít rychle hotové
a měl jsem jen jeden pokus, protože ty čidla jsou ve 112 m vrtu.
Zavrhnul jsem čidla s digitálním přenosem, protože jsem nevěděl, jaký
vliv bude mít kapacita UTP kabelu, který je 140 m dlouhý, převážná část
v zemi a z toho 40 metrů je pod vodou. Při analogovém měření je tam vliv
odporu kabelu, ten kabel je teplotně závislý, ale jeho teplota se zas o
tolik nemění. Napojení vývodů čidel i samotná čidla jsou ve 3 vrstvách
smrštivé bužírky, před smrštěním napatláno silikonem Plast2000. Čidla
mám zdvojená, jednu sadu na UTP kabelu (izolace PE) a druhou na kabelu s
izolací PVC. Konstrukce obou kabelů je podobná, jsou plné vody a funguje
jen izolace na drátech.
Kalibrace - cívku s kabelem a s čidlama jsem hodil na týden do sklepa,
změřil teplotu a podle toho nastavil trimry. Ten týden byl málo, některé
teploty z obou kabelů se ve vrtu lišily až o 0,2 stupně. Měl jsem tam
ten kabel dát rozmotaný :-( a né na špulce s čidkama zamotanýma až
uvnitř. Ale ta chyba se o moc nemění. Mám tam digitální panelová
měřidla, která sice mají diferenciální vstup, ale chtějí oddělené
napájení. Schema je tady
https://vaelektronik.cz/fotky/tepsch.png
Je tam rozsah do 20 stupňů s rozlišením 0,01 stupně a přes 20 (rozsah
200 st. ) jen s rozlišením 0,1 stupně. Občas porovnávám teploty z obou
kabelů a občas kontroluju izolační stav. Loni jedno čidlo začalo mít
svod, ale měří to ještě po 3 letech všechno dobře.

Anděl