kolik bude potreba vykonu FV panelu na celorocni "svetlovod" ?

Pátek Červenec 28 17:21:30 CEST 2023

Řešil jsem napájení trvale běžícího zařízení, jenže né ze solárů, i když
na ně taky dojde, ale z bludných proudů při ochraně potrubí v zemi právě
proti účinkům bludných proudů u železniční tratě. Ale problém je podobný.

Princip - potrubí v zemi, aby bylo chráněné proti korozi, musí mít proti
zemi alespoň -0,85V (ochranný potenciál), ale max. -2V, protože pak už
se rozkládá voda a difuzí vodíku do železa to železo křehne. Napětí
koleje proti zemi (trakční proud * odpor koleje) závisí na tom, kde se
vlaky pohybují. Kolej by měla být proti zemi izolovaná, ale svody jsou
tam takové, že okolní zemí teče i víc jak 10% trakčního proudu. Takže
pokud je kolej kladná, je kladná i zem v okolí a potrubí, udržované
okolníma katodovýma ochranama na -1,5V je chráněné. Pokud je kolej
záporná, je záporná i zem, ale né tolik, jako ta kolej. Tedy potrubí
může být proti zemi kladné. Proto se z koleje pouští proud do potrubí,
aby ho udržel záporné proti zemi. Proud se reguluje impulzně na 300 Hz
(je tam tlumivka jak kráva, 16,5 mH/100A) a pouze pokud je proud tak
velký, že dochází k jeho omezování, vzniká ztrátový výkon, ze kterého se
dobíjí baterka pro napájení dálkového sledování. Baterka je LiFePO4 24V
15Ah a dálkové sledování bere 0,3A.  Takže baterka stačí tak na 2 dny.

Na většině míst tohle funguje dobře, ale né všude. Někde jsou bludné
proudy malé a někde je kolej skoro furt kladná, takže se baterka téměř
nedobíjí. Kdysi mi někdo tvrdil, že pokud je při záporné teplotě
dobíjecí proud pod 0,1C, baterce to prý nevadí a dá se nabít. No nevím.
Nakonec jsem to udělal tak, že baterka je v tepelně izolovaném
hliníkovém kastlíku a dokud tam není aspoň +10 stupňů, přednostně se
ohřívá kastlík a až zbylý proud jde do baterky. Jenže to dost omezuje
energii využitelnou pro nabíjení. Do jednoho místa, kde se to nedobíjelo
prakticky vůbec, dali dva 20W solární panýlky. Vtipné je, že z jihu je
před nima strom. Tvrdili že ho pokácejí, ale je tam furt. Jenže i když v
zimě není listí a je sluníčko, soláry nedají tolik, aby ohřály kastlík a
tedy aby to začalo nabíjet.

Takže nakonec jediné řešení bylo řídit provoz té měřící ústředny. Nějaké
dlouhodobé průběhy proudu a potenciálu trubky stejně nikoho tak moc
nezajímají a dálkové sledování jen indikuje, že to funguje. Tak jsem jim
udělal pravidelné odpínání měřící ústředny, úplně stačí to změřit jen
párkrát za den.

Poučeni předchozími nezdary dáme do dalšího zařízení panel 200W.
Zařízení se montuje do budky, která se dá objednat už s panelem na
střeše. Chtěl jsem místo LiFePO4 tam dát baterku LTO, která se dá
nabíjet už od -40 st a odpadnou ztráty ohřevem. Nebylo by od věci, aby
ta baterka byla o dost větší. Jenže o tom rozhodujou manažéři, kteří
technické problémy nevidí a jdou po nejnižší ceně. Tak jsem zvědavý, jak
tohle bude přežívat zimu. 7W výkonu na 200W panel mi přijde, že by to i
v zimě mohlo nějak stačit. A když né, jako poslední záchrana je tam to
pravidelné vypínání měřící ústředny. Průměrný výkon pak klesne pod 1W.
Ale zase je tam ten problém s ohřevem baterky, že panel musí dát aspoň
10W a pokud dá míň, nabíjet to stejně nebude. Jen z těch bludných
proudů. Tam je někdy ta doba poměrně krátká, ale zase když už, tak tam
tečou desítky ampér. Ale zase pak to nabíjí, aniž by se počkalo, až se
baterka prohřeje.

Ale zajímavé je, že i v místě, kde je baterka neustále vybitá, je tam už
5 let a kapacitu má v pořádku. Asi ty baterky vydrží úplně všechno.

Anděl