Nie je referencia ako referencia...

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Červenec 28 16:51:59 CEST 2023

Mě se na přesné měření osvědčilo PT1000. Vůbec není potřeba přesné
referenční napětí. Prostě mám dělič Rx/Rref, kde Rref je nějakej 0,1 % s
25 ppm za 8 Kč, nebo 10 ppm za 25 Kč.

Změna z 0 na 100°C: Pt má +385000 ppm, odpor 2500, nebo 1000.
Takže chyba 100*2,5/385 nebo 100/385, tedy 0,6 nebo 0,25 °C.

A když to čidlo má řádově 1k, tak kabel s odporem řádu 1 ohm představuje
zas nepatrnou chybu. Aneb když se kouknu do tabulky, tak 0°C je 1000,0
ohm a 1°C má 1003,9, takže 1 ohm je chyba 0,25°C. Pro 100 °C je na
stupeň taky pře 3R, při -30 přes 4. Na pár metrů tedy odpadá složitost v
podobě 4vodičového měření. Do 1R se vejde např. 5,7 m staré telefonní
dvojlinky 2x0,5, nebo 25 m RG58. A když se do software zavede odečet
odporu kabelu, délka m;že jít o řády vejš, půjde zas jen o to, aby
stabilita toho R byla třeba ten 1R.

Takže vezmu MCU, dělič zapojím mezi GND a nějakej port, port a střed
děliče dám přes RC články na ADC. Případně ještě chránit ten port. A pak
jednou za čas chvíli měřím, aby se čidlo neohřálo. Napájení nejlépe 5V,
ať co nejmíň vaděj offsety.

Hlavní starost nakonec bude dobrá kalibrace teploty, pokud nemá být
zdrojem největší chyby.

PH