[Mech] Ako rozobrat cerpadlo

Pondělí Červenec 17 14:29:40 CEST 2023

A to je ponorné? Ty dráty, co z toho lezou, jsou v nějakém vodotěsném
kastlíku? Motor je teda klasický asynchroňák a hřídel je těsněná
guferem? Netušil jsem, že se to takhle dělá i u větších čerpadel. Já
jsem teď dost řešil malinká 12V čerpadýlka na zalívání (zalíváme hadicí
ze sudu) a tam jsou dva typy konstrukce.
1. komutátorový motorek, utěsněný přívodní kablík a utěsněná hřídelka.
Typicky tohle.
https://www.svetkaravanu.cz/ponorne-cerpadlo-comet-lux-plus-12-v-19-lmin-085-baru
Motorek se v uzavřeném prostoru blbě chladí, proto mají obvykle omezenou
dobu souvislého chodu, což přítelkyně stejně nedodržuje. Po cca 2 letech
odchází na to, že těsnění přestane těsnit, do motoru se po hřídelce
dostane voda a ložiska se vydřou.
2. mokroběžný motor, třeba tohle
https://hadex.cz/v120a-solarni-cerpadlo-jt-750-8-24vdc-max-900lhod/
Bezkomutátorový motor je zalitý v epoxidu, je tam díra s hřídelkou a na
ní navlečený rotor s feritovým magnetem. Sice mi taky jedno odešlo, ale
proto, že přes zimu v sudu zmrzlo a roztrhalo to magnet. Jinak si
myslím, že tam nemá co odejít. Stejně jsou řešené i topenářské oběhovky
a jezírková čerpadla. Bohužel, jezírková čerpadla mají pro mě zbytečně
velký průtok a malý tlak. Pátrám po něčem, co dá alespoň 1 bar, což mají
jen ty oběhovky, ale v ponorném provedení a nejlépe na 12V se mi nedaří
něco najít.

Anděl