Paralelni spojeni ruzne umistenych solaru

Čtvrtek Leden 12 11:31:45 CET 2023

Včera jsem hledal stařičkou fotodiodu 1PP75, ale nenašel :-( tak jsem
vzal červenou ledku, dal jsem jí k halogence a naměřil jsem na ní asi
1,25V. Myslím že při osvětlení se Uf neposouvá, jen je tam navíc ten
fotoelektrický proud, který celou charakteristiku posune dolů. Takže
napětí fotodiody naprázdno bude takové, při kterém bude fotoelektrický
proud stejný, jako vodivý proud přes přechod neosvětlené diody. Pokud
změříte napětí fotodiody naprázdno a proud nakrátko a pak do neosvětlené
fotodiody stejný proud zavedete z venku, měl by jste na ní naměřit
stejné napětí. Vlastně tohle určuje bod MPPT. Získat z fotodiody co
nejvyšší napětí, při kterém nebude dělat velké ztráty vodivý proud. Když
pak připojíte paralelně další úplně neosvětlený panel, MPPT měnič sníží
napětí tak, aby ten vodivý proud každého panelu klesnul cca na polovinu.
Když si vezmete charakteristiku křemíkové diody (charakteristiku FV
panelu jsem nenašel) třeba
https://www.tme.eu/Document/f7c2c466b7eda36e13c2eabc6acf7b95/1N4001-1N4007.pdf
,  při změně proudu z 0,01A na 0,02A je rozdíl napětí pod 0,05V při
0,65V. Takže ztráta bude pod 10%. Když si ještě řeknete, že ten
osvětlený panel se zároveň od sluníčka trochu ohřeje a napětí mu klesne,
ten neosvětlený bude dělat ztrátu ještě o dost menší. Pokud jsou
osvětlené trochu oba, při napětí max. o 10% menším dají větší proud, než
jeden a tedy i větší výkon.

Anděl