Re: Expozimetr pro zvětšovák

Sobota Prosinec 23 16:16:53 CET 2023

Dne 23.12.2023 v 15:09 Petr Zapadlo napsal(a):
> [...]
> žárovku (neutrální) a bílou baňkou a ještě pískovanou rozptylnou
> destičku před kondenzorem. Vybíral jsem výkon LED žárovky tak ať
> vychází rozumně délky osvitu. Na klasiku 9x13 mi vychází cca 8s což
> považuju za dobré. Větší formáty samozřejmě násobně méně.
>
> TA BPW34 je navíc z ALIho, takže je vůbec otázkou co to je. prostě
> byla doma :-).  Používám je jako senzor k různým displejům (aby jasem
> reagovali na okolní světlo), takže tam je to ale úplně šumák.
>
> Objednám si jfet OZ MCP6002 a pohraju si. Když se dívám na schema p.
> Anděla, tak 10M ve zpětné vazbě není žádná hodnota :-).

U černobílé fotky o to spektrum žárovky vůbec nejde. Spíš bych volil
nějakou jednobarevnou ledku (modrou? zelenou?), aby se neprojevovala
případná barevná chyba objektivu.

Jinak OZ vyhoví snad libovolný s MOSFET nebo JFET na vstupu. Koukal jsem
na TLC271, který jsem tehdy (před 8 lety) do toho luxmetru dal a můj
oblíbený MCP6031. Vstupní proud typický u TLC271 0,6 pA a u TLC6031 1
pA. Ono spíš jde o to, aby na tišťáku nezůstaly zbytky tavidla, nebo aby
nenavlhal případný prach. Proto je dobré na desce udělat okolo toho -
vstupu uzemněný spoj, který případný povrchový proud svede. Když jsem
ještě jako student sestavoval svůj první fetový operák z MAA504 a dvou
KF520 pro měření proudu vakuové fotonky, pro vstupy jsem v desce vrtal
velké díry a dával jsem do nich teflonové špuntíky. To se sice už dneska
"nenosí" a v SMD to ani nejde, ale určitě bych doporučoval desku umýt
izopropanolem a stříknout nějakým dobrým izolačním lakem. Dokonce mám
zkušenost, že i když tam nějaký svodový proud je, takže po povrchu se
pohybují ionty, po nalakování ionty v laku ztratí pohyblivost a proud zmizí.

Anděl