Re: soláry - info

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Srpen 26 21:02:03 CEST 2023

No, on ale tímhle směrem jde celý vyspělý svět. Pomíjím Afriku a podobné
Bohem zapomenuté končiny.
Jen tomu třeba říkají jinak.

My v Evropě jsme podělaní z CO2.
V Americe třeba u dopravy zase víc řeší NOx a taky tlačí na elektrizaci.
V Číně zase řeší lokální zplodiny ve městech obecně, a tak tlačí na
elektrizaci snad ještě víc než my nebo Amerika.
Třeba ta Čína, která celkem kašle na všelijaké úmluvy (díky své síle si
to může dovolit) sice staví nové uhelky, ale stejně tak staví nejvíc OZE
a je největším tahounem v elektromobilitě na světě.

Jaderky, ten zdánlivě nejlepší a nejlevnější způsob výroby, se sice
jinde staví, ale že by v tom byl nějaký děsný boom, tak to taky ne.
Ona ta stavba při současných předpisech a bezpečnostních normách vychází
šíleně draho, takže to s tou návratností zase není taková hitparáda.
A navíc stavba trvá šíleně dlouho. V Evropě obzvlášť.
Pokud budeme pro jednoduchost brát cenu vyrobené elektřiny 1 Kč/kWh, a
pokud 1 GW reaktor udělá ročně 7 TWh, tak to vývar 7 miliard Kč ročně.
Při ceně elektrárny 200 miliard je to ročně 3.5% z ceny elektrárny. To
skoro není ani na úroky.
Sice jsem vzal nízkou ceny elektřiny, ale zase jsem nepočítal provozní
náklady, které u jaderky taky nebudou úplně malé. A trvalé úpravy, dané
neustálým zpřísňováním regulí.
A to všechno píšu jako velký fanda jaderné energetiky, který opakovaně
nabízel, že si rád domů vezme jednoho CASTORa s vyhořelým palivem a
zakope si ho pod barák (jako téměř trvalý zdroj tepla).

PL