Re: soláry - info

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Sobota Srpen 26 13:44:19 CEST 2023

he he, na to existuje hezká knížka, kterou jsem nečetl:
http://shop.ben.cz/cz/121097-hdo-hromadne-dalkove-ovladani.aspx

Podstata HDO přece spočívá v tom, že distributor je schopen vyvažovat
spotřebu v síti, za pomoci odpojování některých spotřebičů.
V dávné minulosti se skutečně používaly sazbové spínače (Primky), které
měli pevné sazby a normální hodinky. Například takto:
https://www.poradte.cz/picture/2017/1928741o.jpg
Dnes se posílají HDO kódy a každý má doma svůj přijímač se svým kódem.
Takže distributor dokáže lépe vyvažovat. Pro svůj kód skutečně můžete
najít "obvyklé" časy, ale to nutně neznamená, že jsou to ty jediné správné.
Když v televizi zaslechnete zprávu, že proběhla energetická krize a od
blackoutu nás dělilo pár minut, tak jde o to, že někde nečekaně narostla
spotřeba, nebo někde nečekaně vypadla dodávka a tak někdo z distributorů
zmáčknul červené tlačítko a najednou vypnul HDO všem. Takže ten den to
prostě nesedělo. Pak se probudil počítací algoritmus a ten dopočítal,
jak se komu co bude zapínat, já mám třeba ve smlouvě, že odpojení může
být minimálně 15 minut a maximálně 45 minut nebo tak něco.

Mimochodem - HDO a dvoutarif nás řadí k evropské špičce v oblasti smart
grid :) ale to je jen taková úsměvná poznámka.