OT: tak uz nesmime ani zarivky ?

Čtvrtek Srpen 24 20:25:37 CEST 2023

no prodávat se můžou, jen je nesmí nikdo vyrábět. Taky by byla blbost
likvidovat zásoby zářivek, když před tou likvidací mohou pár tisíc hodin
svítit.
Zajímavé je, že dokud byly zářivky v módě, říkalo se, že těch pár mg
rtuti nevadí a že výrobci se snaží, aby té rtuti stačilo co nejmíň. Oni
z toho při recyklaci rtuťové páry nějak zachytávali, ale je otázka, s
jakou účinností. S žárovkama to asi bylo jinak. Nesmí se prodávat v
maloobchodě. Když jsem přišel do obchodu Elco a ptal jsem se na ty
"zakázané žárovky", kluk mě vyvedl z omylu. Prý my jsme velkoobchod, my
je prodávat můžeme.

Ale princip omezování prodeje žárovek je jiný. Když je zakazovali, měli
jsme tady CFL úsporky a jejich spektrum bylo zoufalé. Pak první LED
žárovky a ty nebyly o moc lepší. Nedivím se, že na to spousta lidí
nadávalo. V té době jsem si do baráku řešil osvětlení a naivně jsem si
myslel, že nějakou kombinací mizerných ledek dostanu lepší světlo.
Zachránilo mě, že Osram začal dělat první sehnatelné ledky s CRI 96.
Nechal jsem si vyrobit hliníkové tišťáky a sestavil jsem si LED moduly
pro celý barák.  Časem jsem svítidla doplnil řízením s ovladačů (ty moje
předřadníky to umí) a doplnil malýma ledkama 2400K (taky s vysokým CRI),
na které to postupně přechází při stmívání. Iluze, že tam jsou žárovky,
je dokonalá :-)

Dneska je situace úplně jiná. Ledky jsou už tak kvalitní, že s nima
nikdo nemá problém a není důvod pokoutně shánět klasické žárovky. Na ty
zářivky třeba někdo bude nadávat, protože jsou dražší. Ale časem
pochopí, že když to nebliká, víc to svítí a životnost (pokud je to dobře
vyrobené) prakticky neomezená, je rozumné svítit ledkama.

Anděl