RE: Doporučte DIN termostat/PLC?

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Úterý Srpen 22 02:34:01 CEST 2023

Tak jako mezi námi, ono nemá cenu šetřit za každou cenu. Jestli si myslíš, že ušetříš pár viditelných tisícovek, tak ty prachy neviditelně zahučí zase jinde. Třeba až to budeš programovat.

Kdysi jsem vyráběl regulaci 4 topných kabelů pro továrnu. Ale já to jel na parádu, ne na cenu. Oni si sami ve volné chvíli spáchali nějaký regulátor z takových těch čínských regulátorů za stovku, dali si to do plechové hnusné škatule, přidali nějaká tlačítka a kontrolky, no vypadalo to nic moc. A pak to vyfotili a chtěli po mně, ať jim vyrobím 6 takových dalších. Já jsem je poslal do háje s tím, že nejsem elektrikář, abych drátama propojil nějaké hovadiny. A jestli mám něco vyrábět, tak to musí být vědecká práce. Nejdříve mě přemlouvali, ale když viděli, že čuňárnu fakt dělat nebudu, tak svolili k něčemu pěknému. Dal jsem tam Siemens Logo a navíc displej, aby se to pěkně ovládalo.

Mimochodem, jedna sranda. Na konci vývoje jsem se jich ptal, kam to mám logovat po Ethernetu. A oni: „Nikam.“ Já na to: „Udělal jsem tam logování průběhů teplot, jak jsem nabízel a jak jste si přáli. Musíme to ale připojit k nějakému serveru.“ Oni: „Tam, kde budou regulátory umístěné, žádný Ethernet není. Nebude to připojené do sítě.“ Já: „Cože? Tak proč jsem to dělal?“ A oni: „No chtěl jste vědeckou práci, jinak jste to dělat nechtěl. My zase potřebovali regulátory. Tak jsme vám dovolili, ať si tam uděláte, co chcete, aby to bylo dost vědecké.“

http://media.clexpert.cz/smeti/regulator-teploty-propojeno.jpg
http://media.clexpert.cz/smeti/regulator-teploty-obr-hlavni.jpg
http://media.clexpert.cz/smeti/regulator-teploty-obr-nastaveni.jpg

Trochu jsem bojoval s místem, nechtěl jsem to mít nějaké obrovské. Použil jsem škatuli 30x40 cm. Moduly Logo pro PT100/1000 jsou po dvou kusech, na 4 čidla bych musel mít dva moduly. Nabylo by to prostorově. Tak jsem si udělal desku pro převod teplot z napěťových polovodičových čidel. To je to zelené vpravo dole. Navíc jsem tak zajistil pojistky, signalizaci pro snadnou identifikaci závad a výstupy pro nízkonapěťové ventilátory, které také chtěli. Bylo to samozřejmě mnohem dražší než ta jejich šílenost. A byli z toho nadšení.

Zvenku zařízení vypadalo nějak takhle (toto je trochu jiný projekt, ale vypadají podobně, až na tu třífázovou zásuvku a jen jedno čidlo teploty):

http://media.clexpert.cz/smeti/casovac-5ks.jpg

Jinak, jestli chceš opravdu levné řešení problému, který jsi popsal, tak si kup nějaké levné regulátory na DIN lištu třeba v TME. A výstupy dvou takových regulátorů zapoj paralelně. Pak ti bude kabel topit v obou případech, kdy bude nízká teplota nahoře nebo dole. Na to není potřeba dělat vědeckou práci ani programovat PLC. Stačí reléová logika OR. Ušetříš peníze a čas.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz<mailto:clexpert na clexpert.cz>
mobil: 602 409 601
http://www.clexpert.cz<http://www.clexpert.cz/>, http://www.zahradniksebavi.cz<http://www.zahradniksebavi.cz/>
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Hudeček
Sent: Monday, August 21, 2023 10:28 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Doporučte DIN termostat/PLC?

Cena samotného PLC by asi byla OK.
Ten rozšiřující modul, ... no to by nešlo:-)
Navíc Pt100 by vyžadovalo 4vodičové vedení a to se mi taky nehodí.

Otázka:
Mějme 4 děliče Pt1000 + R 2k a jeden referenční R 1k +2k. Zapojím je přes jedno relé na 24 V a výstupy děličů do vstupů 0-10V. Občas zapnu relé, změřím všech 5 napětí, vyhodnotím a podle toho zapnu nebo vypnu druhá 2 relé.
Je toto PLC možné takto použít?

Případně, je nějaké jiné řešení pro následující účel?
Mějme 2 vodovodní stoupačky ve světlicích. Na každé je topný kabel a čidla na horním a dolním konci, protože je sice pravděpodobné, že bude mrznout u horního konce, ale za jistých okolností může naopak mrznout dole.
Cílem je zapínat topení tak, aby teplota na obou koncích byla s nějakou rezervou nad nulou. Situaci si chci dále usnadnit tím, že když použiju Pt1000 za 50 Kč, tak má od výroby dostatečnou přesnost okolo 0 a nemusí s tedy řešit nějaká kalibrace ani velké rezervy teploty.

A to vše krát 2 s napájením ze dvou samostatně účtovaných přívodů. Tedy dva přívody, 4 stoupačky, 8 čidel.

PH