OT : OZE vitr nam nejak nefunguje ? :-)

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Srpen 12 22:20:37 CEST 2023

S těmi větrníky je to zajímavé.
Už před nějakou dobou vyšel podobný článek, jak se jim ekonomicky nejeví
dobře projekt nějakého větrného parku v moři.
Přitom dřív se to (asi) vyplácelo, jinak by ty větrné parky nastavěli.
Tak proč teď ne?
Inflace sice zvedla cenu staveb a materiálu, ale ta inflace je hodně
hnaná právě cenou energie.
A zdrojů na energetickém trhu ubylo (paliva z Ruska, jaderky v Německu),
tak by situace pro větrné parky měla být spíš příznivější než dřív.
A že by opravdu Němci neuměli odhadnout životnost nějakého technického
výrobku, který se už vyrábí desítky let? To mi k nim nějak nejde.

Já docela věřím na soláry s akumulací. Na rozdíl od mnoha lidí zde v
konferenci.
Asi nejsem nestranný, protože jsem solární baron-čekatel, a jak známo
platí "poturčenec horší Turka". Musím se o to víc snažit, aby mě baroni
vzali mezi sebe. ;-)

Když jsem si nasbíral data z různých instalací od kamarádů a známých,
tak si myslím, že po realizaci té své elektrárny budu schopný žít i
zcela off-grid.
Topení mám plynové, takže tu největší energetickou položku nemusím honit
z baterek. A ten zbytek si myslím, že dám.

Povídačky o tom, jak solárníci zvyšují cenu distribuce neberu.
Tím, že do sítě natlačím nějakou energii, kterou prakticky jistě
spotřebuje někdo na stejné větvi z trafa, distribuci nijak nekomplikuji.
A výroba ze solárů je dneska už myslím celkem předvídatelná. Když
funguje predikce výroby v malém (nabízí to víc firem a prý to docela
sedí), tak velká firma si to jistě dokáže zajistit taky.

Docela chápu naštvanost těch, kteří se z libovolných důvodů nemůžou stát
barony, protože třeba nemají vhodnou střechu atd. A štve je, že někdo na
to dostane dotaci.
No jo, no. To prostě plyne z nastoupeného trendu, který jsme si sami
zvolili ve volbách.
A nějaké teorie o tom, jak místo podpory solárů máme postavit novou
jaderku jsou trochu mimo. Jsou to prostě jiné peníze, jasně dedikované
pro podporu malých lokálních zdrojů.
Peníze, které se vyberou za emisní povolenky, se prostě musí nasypat do
podpory těchto  zelených projektů. Jaderku za to postavit prostě nejde.

Že se v minulosti staly velké chyby v nesmyslné podpoře velkých solárů
je jistě pravda. Ale to je prostě minulost, a tu už nikdo nezmění.
Stejně jako nezměníme to, že jsme v 1946 volili komunisty a důsledky
zažíváme dodneška. Můžeme si na to zanadávat, ale už to zpětně
nezměníme. Stejně jako ty soláry.

Pro změnu jsem hodně skeptický k využití vodíku.
Jak zaznělo i tady diskusi, že se snad někdo pokouší o těžbu vodíku ze
země. Kupodivu o tom psal i takový člověk jako Karel Wagner, který jinak
píše rozumně. Ale tady (podle mě) ujel.
Pokud by se skutečně vodík někde v podzemí stále vytvářel, tak by se na
povrchu musel projevit i bez těžby. Má tak malé molekuly, že proleze všude.
A tím pádem by někde musely hořet věčné vodíkové plameny, jako hoří nad
místy kde samovolně vyvěrá zemní plyn. To by se prostě muselo na povrchu
země projevit docela fest.
A moc nevěřím ani na vodík vyráběný elektrolýzou. Tak účinnost celého
procesu je velmi špatná, a realizační problémy velké.

Pro změnu věřím na lokální bateriovou akumulaci a chytré řízení sítě.
Pokud bude nějaký tarif, kde bude elektřina za výhodou cenu s tím, že
musím přizpůsobit časově dobu čerpání, tak bych do toho šel.
Tepelné spotřebiče mají velkou setrvačnost (tepelné čerpadlo, bojler),
tak mě nějaký případný odklad nijak neohrozí. Stejně jako to, jestli
myčka bude mýt v noci od 22:00 nebo třeba 03:00.

Solárů je dneska nainstalováno mraky, a bude jich ještě víc. A domácí
instalace se většinou dneska dělají s baterkami.
Tak to je dohromady už nezanedbatelná kapacita, která by se při vhodném
řízení dala možná docela dobře využit. Ale znamená to chytré řízení
sítě. včetně vhodně nastavených tarifů.

Čemu nevěřím to jsou oblíbené malé modulární reaktory. Bezpečností
problémy podle mě tento koncept předem odsuzují k nerealizovatelnosti.
A s velkými jaderkami si už taky tak úplně nejsem jistý, i když dřív
jsem byl velký fanda. Pokud má stát 1 GW reaktor 200-250 miliard Kč, tak
ekonomická návratnost je proklatě daleko.
Nedá se to srovnávat a poměřovat se stávajícími starými reaktory, které
stály mnohem méně a už jsou většinou i účetně odepsané.

PL