OT : OZE vitr nam nejak nefunguje ? :-)

Sobota Srpen 12 15:09:26 CEST 2023

No jestli další Temelíny, nebo FVE - ono bude potřeba obojí a obojí se
neobejde bez té velké akumulace, především z léta na zimu. Jaderky jedou
optimálně na stálý výkon, jenže odběr v síti se mění jednak během dne,
ale hodně i léto/zima. Soláry sice už dávají smysl, ale bez Tu velkou
akumulaci si nedovedu představit s lithiovýma baterkama, musí přijít
něco podstatně levnějšího. Vanadové baterie, baterky síra-sodík, možná
se povede zvýšit účinnost u vodíku... nebo přijde ještě něco úplně jiného.

Že se cpou peníze do solárů - no pokud by tady nebylo přerozdělování z
emisních povolenek, topili bychom doma uhlím a základem energetiky by
zůstaly uhelné elektrárny. Pokud převládne většinový názor, že uhlí je
fuj, nějaká rozumná míra přerozdělování je v pořádku. Prý by střechy
zvládly vyrobit 25% energie, která je tady potřeba. Takže snad. Plynové
elektrárny si dovedu představit jako zálohu, která ideálně nebude nikdy
potřeba. Ale taky se už na pár místech zjistilo, že ze země jde těžit
vodík. Začínají se cíleně hledat naleziště, třeba za pár let bude
energetika založená na těžbě vodíku.

Ohledně distribuce - pokud bude decentralizovaná výroba, velkokapacitní
baterie třeba v těch komunitních centrech a ideálně místo dnešních
dvousazbových elektroměrů budou moct být maloodběratelé nějakým způsobem
zvýhodněni (nemusí mít zrovna spotové ceny) za řízení své spotřeby podle
zatížení sítě, zmenší to nároky na potřebu akumulace. Takže když se
všechno tohle zkombinuje, mělo by to nějak rozumně fungovat.

Ale pak je další otázka, co se zemním plynem, když se nebude spalovat.
Pokud při těžbě ropy, nebo i jinde, bude utíkat do vzduchu, je to větší
průšvih, než CO2. Takže jestli nakonec není lepší ho pálit.

Anděl