Re: Solární optimalizátory Tigo

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Srpen 1 18:54:04 CEST 2023

Dovolím si trochu nesouhlasit.
Nejsem žádný Gret, abych chtěl prosazovat OZE hlava nehlava. Zdaleka ne
každý pro to má podmínky.
Otázky kolem dotací jsou jiné téma. Ale to je čistá politika, s tím se
dá něco dělat jen u eurovoleb. A asi i tam spíš jen teoreticky.

Ale myslím, že při dnešních cenách energií a ceně potřebné techniky už
ty soláry dávají smysl. A asi i bez dotací.
Zvlášť za předpokladu, že ceny energií půjdou v budoucnosti spíš nahoru
než dolů.
Stručný výpočet, který jsem shodou okolností dneska psal v nějaké
diskusi na iDnes jako reakci na nějakého borce, který tvrdil, že cena
energie ze soláru je 10-násobná proto ceně z jaderky.
Pro ni uváděl cenu 0.5-0.6 Kč/kWh.
Moje reakce:

***

1 Wp v panelu dneska stojí cca 5-6 Kč. U nás a v malém, tedy i s
dopravou z Číny k nám. 1 Wp vyrobí za rok cca 1 kWh elektřiny. Cena
panelů je něco víc než polovina ceny elektrárny bez baterek, případně
něco míň než polovina ceny elektrárny s baterkama. Solární komponenty
dneska mají většinou záruku 10 let nebo víc. A těch 10 let je to
prakticky bezúdržbové. Tedy při 10-leté životnosti bude cena vyrobené
elektřiny kolem 1 Kč/kWh. A to je cena v malém. Pokud si přivezu z Číny
kontejner panelů a velké střídače, dostanu se výrazně níž.

U jaderky ta cena je výrazně závislá na podmínkách financování. Velmi
levná cena vyrobené elektřiny bude u starých jaderek, které byly kdysi
výrazně lacinější a jsou již prakticky účetně odepsané. U nového zdroje
to zase taková hitparáda bohužel nebude. Pokud bude 1 GW reaktor stát
250 mld. Kč a ročně vyrobí kolem 5 TWh elektřiny, tak při Vámi zmiňované
ceně 500 Kč/MWh by za rok vyrobil elektřinu za 2.5 miliardy Kč. Tedy bez
započtení časové ceny peněz a bez provozních nákladů by teoreticky
vyrobil svou cenu za 100 let. Snad jsem se nikde ve výpočtech nesekl,
raději to zkontrolujte. I mně se to zdá až podezřele špatné.

***

Samozřejmě nejde srovnávat kvalitu výrobku z nestabilního soláru a
stabilní jaderky. Ale někdy není špatné si ta čísla aspoň orientačně
spočítat.

Že při instalaci je třeba používat vlastní spolehlivou měřicí techniku,
to je snad obecné pravidlo.
Já u žádného nového výrobku nespoléhám na nějaké krásné barevné grafy,
které to na displeji líbivě ukazuje, dokud si to neověřím nezávislým
měřákem.

Nedávno jsem zrovna měl co do činění s instalací profesionálního
průtokoměru.
Tak jsem pěkně přízemně vzal do ruky kyblík a stopky, a zkontroloval
jsem si to. No a ejhle, měřilo to blbě (někde v hloubi menu schovaná
nějaká zapomenutá konstanta).

Z jiného konce: kdysi jsem četl poutavou knihu Blackout od Marka
Eslbarga. Fakt poutavé čtení. Sice asi místy dost předramatizované, ale
určitě stojící za zamyšlení.
Moje touha mít vlastní zdroj aspoň nějaké elektriky poté dost stoupla.

***********

Zpět k technice:
K Vašemu postu: to Tigo je americká firma. To jen tak na okraj.

Ty problémy s částečným zastíněním, co tam ten Australan uváděl, ale asi
plynou z principu, i když je moc nechápu.
A bylo by zajíkmavé vědět, jestli tam jsou pořád. Ten článek je několik
let starý, a Tigo evidentně na svém firmware průběžně pracuje.
Rozhodně to musím nějak věrohodně ověřit předtím, že si domů nakoupím
velký balík těch modulů.

Málo skunka na přelomu roku ne samozřejmě problém. Tomu se snad dá aspoň
částečně čelit předimenzování panelů a vytvoření podmínek pro úklid sněhu.
Proto jsem si u své budoucí elektrárny panely o dost přepálil. A zrovna
vymýšlím nějakou lávku, abych mohl v zimě bez nebezpečí pádu ze 12 metrů
ty panely ometat.

A ještě poznámka k bezpečnosti: jestli jsem správně pochopil informace z
různých videí, tak v Americe mají povinnost montovat na soláry nějaký
systém bezpečnostního odstavení.
Tedy něco, co dělá například i to Tigo.
Skoro bych si myslel, že to dřív nebo později dorazí i k nám. Nejpozději
po nějakém větším průseru.

PL