Nie je referencia ako referencia...

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Srpen 1 12:00:51 CEST 2023

[preposielam]

Ahojte,

tak som spat v civilizacii...

Napatie, co lezie z toho MCP9700, ak ho zmerias normalne voltmetrom, tak
sedi s tou indikovanou teplotou? Daj nejake cisla.

Urobil som nejake vzorove merania v sobotu a v pondelok. Vysledky su
nasledovne:

mcp9700:   27,1°C,   27,3°C,   21,9°C,   25°C

teplomer:  26,9°C,   26,9°C,   21,5°C,   24,7°C

Citlivost mcp9700:   10.0mV/°C   ->   1mV => 0,1°C

10-bitovy ADC + 2,5Vref:   1 bin ->   cca. 2,5mV => 0,25°C (a tu je problem)

Chyba teplomera bola medzi   2mV - 5mV, takze   0,2°C az 0,5°C.

Takze na take bezne orientacne meranie teploty by to mohlo podla mna
stacit. Viacej z 10-bitoveho prevodnika a 2,5V 100ppm referencie na
intervale teplot -40°C ... +125°C s citlivostou cidla 10mV/°C asi spravit
nejde. Takze jedine, co treba urobit, je pouzit mikrokontroler s 12-bitovym
prevodnikom a cidlo s citlivostou 19,5mV/°C (mcp9701). V tomto pripade je 1
bin -> cca. 0,6mV => 0,03°C. Takze je to kdesi uplne inde, pokial som dobre
pocital.

Ja som 10mV/°C pouzil kvoli jednoduchej matematike v mcu, kde staci vo
vysledku nastavit len desatinnu bodku na spravne miesto na displaji.
Netreba nic pocitat navyse. To je proste jeden z trikov ako to cele
napratat do 4kW PIC16F874.

Samozrejme este ostal problem s referenciou, ale to by sa dalo odstranit
obcasnou kontrolou napatia na referencii a
korekciou prepocitavacej konstanty. Zial 36°C vonku uz nebolo, takze sa mi
nepodarilo zopakovat uplavanie referencie v zavislosti od vonkajsej
teploty. Ale myslim si, ze obcasna kontrola nie je na skodu a navyse je to
lahko realizovatelne v mcu PIC16 a PIC18.

A toto je aj moja odpoved na poznamky p.Kubu a p.Hudecka nizsie.

A.

Už jsem to tu psal, design je naprosto na....
Rozebrat, předělat...

sobota 29. července 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
<http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>> napsal(a):

>* Aha tak to je z mého pohledu hrozně divnej šváb:-)
*>>* Od teploměrného švába očekávám, že analogové měření udělá za mě a pak
mi
*>* pošle data. Ale tenhle nejen že to za mě nezměří, ale ještě mi, oproti
*>* samotnému termistoru, vnutí potřebu použít referenci, navíc hodně
kvalitní.
*>* A nakonec mi za ty složitosti nabídne obyčejný +/- 2 stupně...
*>>* Marně přemýšlím, jaká situace by mě donutila ho někam použít... Asi
*>* jedině: "Nutně potřebuju měřit, žádný jiný teploměrný prvek, ani diodu,
*>* nebo tranzistor, nemám a kupodivu mám ADC a k němu tu hodně stabilní
*>* referenci"
*>>* Připadá mi to až absurdníí: Uvnitř je dost kvalitní reference, aby
venku
*>* musela bejt druhá dost kvalitní reference:-) Kdyby tam žádná nebyla a
bralo
*>* by to podle napájecího napětí, dalo by se měřit Vout/Vcc a byl by pokoj.
*>>* PH*