Re: Solární optimalizátory Tigo

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Srpen 1 04:53:50 CEST 2023

Protože mi optimalizace práce panelů nedá spát, tak jsem kolem toho
hledal další informace.

To Tigo asi nefunguje jako DC-DC měnič, ale jako proměnný obtok.
Tak když panel dodává míň proudu než ty ostatní, tak se paralelně k němu
připojí řízená impedance, přes kterou protéká ten zbytek proudu.

Co mi ale trochu rozhodilo plány a ochladilo nadšení je následující web
a na něho navázaná videa.
Píše a točí to nějaký Australan, který má velkou firmu na instalaci
solárů. A asi je známý, protože se na něho odkazují i další bloggeři, co
píšou o solárech.
Plyne z toho, že instalace Tiga nemusí být žádná výhra. A že naopak za
některých situací může výkon celého solárního pole i snížit.
Musím říct, že jsem některé ty jeho vývody a informace nepochopil.
Zřejmě to bude plynout z nějakého vedlejšího efektu toho řízeného obtoku.
Že Tigo spustí obtok,  tím se ale při poklesu osvitu neotevřou
bypass-diody a výkon celého panelu jde šíleně dolů.
Ale prostě to moc nechápu.

Pak taky píše o problémech s firmware, kvůli kterému se výkon panelů
degradoval.
Tigo prý oznámil, že to byla jen nějaká jedna série, vyrobená na
Filipínách. Ale on koupil Tiga i jiných sérií, některá i vyrobená v
Číně, a špatná byla všechna.
Tigo to prý opravil on-line výměnou firmware přes ten CCA box po internetu.

Ale tady je zakopaný pes. Jednak se to Tigu nedalo dokázat, že to
funguje blbě. Jejich servis řekl "tak to připojte přes CCA k internetu a
my se na to podíváme".
Jenže tím připojením se to rovnou opravilo, takže Tigo řekl, že vlastně
není žádný problém.
No a druhý problém je, že když se to jednou připojí na ten CCA kit, tak
se ty výkonové moduly nevratně přepnou do režimu, že už ho potřebují
navždycky.
Takže není možné to opravit třeba tím, že by si někdo ten CCA box jenom
půjčil nebo to udělal někde v prodejně.

Docela mě to rozhodilo a znejistilo. Nejde jen o to, že do toho dám 35
tis. Kč.
Ale případná demontáž by byla asi dost složitá, protože bych musel
sundat panely ze špatně přístupné střechy.
https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/

PL