OT: pátek - vytápění skleníku

Sobota Duben 8 22:08:47 CEST 2023

Dobrý den,

když je teda ten skoro pátek, dovolím si podělit se o myšlenky ohledně
vytápění skleníku.

Letos mi budou dávat na střechu fotovoltaiku, jenže to je takové bez
tvůrčích možností :-) . Přijedou, namontují a maximálně budu řešit, kdy
do sítě energii pouštět (jestli jen když svítí, nebo v rámci možností
baterky, kdy je spotová cena nejvyšší) a kdy jí odebírat.

Takže řeším, že stávající jeden 100W CIS panel, co půjde ze střechy
dolů, dám na zahradní domek. Jenže 100W není nic moc. Teď na něj mám
úplně bez regulace připojené LED moduly, kterými přisvětluju rostlinky
(rajčata, papriky). Takže to svítí podle toho, jak svítí venku a
dosahuju tam asi 1/4 osvětlení, co je venku. Docela se mi to zalíbilo a
až budu mít skleník, dal by se tím růst rostlinek trochu podpořit.

Jenže uvažuju taky o přitápění tepelným čerpadlem zem-vzduch. O to jsem
se pokusil už jednou u přítelkyně a už vím, co dělat jinak :-( Na bazoši
jsem koupil malý 50 litrový mrazáček Calex. Je potřeba na výparník
dodávat teplo z nízkoteplotního zdroje. Na horní stěnu, která nejvíc
chladí, jsem silikonem na lepení akvárií přilepil na 1 cm tlusté
housenky skleněnou desku a lepidlem procházely silikonové hadičky. Ve
vnitřním prostoru mrazáku měla být expanzka (plastová pixla na jídlo) a
v ní 12V ponorné čerpadlo. Z instalace TČ zem-voda u přítelkyně mi zbyl
kanistr gerofrostu, docela se hodí. Pak zemním vrtákem udělám v zemi u
skleníku několik děr cca 2 m hlubokých a do nich smyčky z PE trubky.
Mrazák má 100W kompresor a mohl by dát tak 300-400W tepla.

První pokus skončil na tom, že jsem chtěl vedle dvířek vyvrtat díru pro
kabely. No přece tam nemůže vést nějaká trubička ... no a jako na
potvoru, vedla a převrtal jsem jí :-(

Takže bude druhý pokus, už vím kam díry nevrtat. Kdyby někdo chtěl, mám
kompletní fotodokumentaci pitvy mrazáčku.

Mimo toho 100W panelu se mi na zahradní domek vejde ještě jeden a může
být i velký. Uvažuju, že až mi povezou 500W panely na barák, koupil bych
jeden navíc, nebo nějaký levnější čínský (mám objednané AEG).

Otázka je, jak rozeběhnout kompresor, který si při rozběhu vezme dost
velký proud. Baterku tam nechci. Nevím, jestli je reálné ten impulz
dodat z nějaké baterie kondenzátorů, nebo měnič nechat najíždět od
nižšího kmitočtu? Nevím, jak je v ledničkových kompresorech realizovaná
pomocná fáze, jestli se připíná jen pro rozběh? Asi bude optimalizovaná
na 50 Hz:-( Nebo je tam na motoru vinutí, které je někde přístupné a
dalo by se ten rozeběh zoptimalizovat?

Uvažuju, že v zásobách vyhrabu nějaké vhodné trafo a střídač přímo na 50
Hz si udělám.

Další věc, kterou by bylo zajímavé řešit, je akumulace tepla. U
přítelkyně ve skleníku běží solární akumulační vytápění, kdy se v hadici
na plechové střeše ohřívá voda, která ohřívá 200 l sud ve skleníku.
Podle teplot se tam ještě začátkem listopadu za den naakumulovalo asi
2,5 KWh a podrželo to přes noc teplotu nad nulou. Asi bych dokázal
alespoň část tepla z mrazáku využít podobně - namotat hadičku okolo
horkého kompresoru. Nebo až budu dělat základy pro skleník, mohl bych do
země dát po obvodu až do hloubky 0,5m polystyrén a pokusit se přihřívat
zem ve skleníku?

Má s tím někdo nějaké zkušenosti?

Anděl